pondělí 26. listopadu 2012

Sofa, žehlička a bojový letoun


Nebyl by to DOX, aby vystavená díla nebyla alespoň trochu kontroverzní. A jak jinak se dají nazvat topinky přilepené na desku, jejichž struktura je vyškrábaná do podoby turboventilátoru bojového letounu? O patro výš zase návštěvník najde podivné miniatury domácích spotřebičů, které se skví v malých a barevně nasvícených vitrínkách. A ještě o kus výš pak prostor opanují podivné kusy nábytku, evokující válečnou tematiku. Ano, ocitli jsem se ve Velké věži galerie DOX na poměrně skromné retrospektivě Jana Jakuba Kotíka.

Jan Jakub Kotík je v našich končinách víceméně neznámou postavou, proto nebude na škodu přiblížit krátce jeho život. Narodil se v roce 1972 v New Yorku kurátorce umění Charlottě Kotíkové a skladatelovi Petru Kotíkovi. Dva roky před Jakubovým narozením se Kotíkovi přestěhovali do Ameriky a ihned zde navázali kontakty s místní uměleckou scénou. Díky rodičům se tak Jakub již od mládí potkával s takovými výraznými osobnostmi amerického umění, jakými byli například Cindy Sherman nebo Robert Longo. Titul bakaláře svobodných umění získal Jakub Kotík na škole Cooper Union for the Advancement of Science and Art, kde studoval v první polovině 90. let pod dohledem Hanse Haackeho. Haackeho vliv je v DOXu zdůrazněn v jeho vystavené velkoformátové fotografii Setkání v pásmu smrti z roku 1990.

V Kotíkově díle můžeme spatřovat podobnou ironickou symboliku, s jakou Haacke ve své fotografii upozorňuje na stále trvající nerovnosti mezi Východním a Západním Berlínem. Kotík však neustrnuje jen v sarkastické kritice, pro něj je stejně jako pestrost materiálů či forem důležitý akcent na postavení jedince v dnešní společnosti. To je patrné především v jeho několika dílech věnovaných domácím spotřebičům. Z dálky poměrně neškodné napodobeniny vysavače nebo žehličky, se zblízka mění v předměty vytvořené pomocí dílků modelů válečných strojů, jejichž slepování bylo především v 90. letech velkým hitem mezi chlapci. Kotík těmito díly poukazuje na problematický fakt, že řada výrobců domácích spotřebičů zároveň produkuje i zbrojní techniku.

Válečná tematika se vůbec prolíná celým Kotíkovým dílem, jež je charakteristické právě svou jednoznačnou a přímočarou estetikou. V našich končinách jde o poměrně neznámou podobu kritiky, jednotlivé celospolečenské problémy jsou násilně vtahovány do symbolických paralel- jako je tomu například u instalace, vytvořené pomocí bílých lišt. Podobné bílé lišty se využívají k zakrytí elektrických či telefonních vedení v kancelářích, pro Kotíka představují metaforu mocenských struktur, které jsou zdánlivě neviditelné, ale mají zásadní vliv na život každého z nás.

Dílo je pochopitelné, všeříkající, postrádá však jakoukoliv lyriku a neotevírá žádný prostor pro polemiku nebo katarzi. Návštěvník si prohlédne instalaci, přečte si k ní text, ale vlastně se jen jiným jazykem dozví to, co vlastně už dávno ví, ale dílo žádné řešení nenabízí. A mělo by umění nabízet řešení? Nemusí hned předkládat hotové plány na zlepšení situace, pouhé hledání příhodných metafor však nikam nevede. Jinak nakonec zůstane i sama symbolika prázdná jako bílé lišty na zdi galerie. Pocit banality se tak dostává do ostrého kontrastu se závažností předkládaných témat. Ale není to provokující pocit, spíš se jedná o mírné rozpaky.

Kotíkovým dílům chybí jakýkoliv prvek subverze, nabízí jen neúhledné paralely, které navíc atakují návštěvníka svou nevkusností. Možná zde hraje zásadní roli historický předěl, některá díla jsou však již ze začátku 21. století. Za určitou nepatřičností, kterou výstava evokuje, snad stojí Kotíkovo vzdělání v Americe. Tam je možné hledat odlišný konceptuální přístup, než na jaký je české publikum zvyklé. S jeho díly bylo možné se potkat již na výstavě Začátek století, která proběhla letos v létě v Masných krámech v Plzni a snažila se zpřehlednit současnou domácí scénu. Jak moc je však Kotík pro naše prostředí významný, ale nechám na samotném divákovi. V DOXu se na to může chodit ptát až do ledna příštího roku.

Anna Remešová

Žádné komentáře:

Okomentovat