Roztočený
buben pojmů
V
Plzni je k vidění příjemně zpracované rozehrání myšlenky
výstavy, která by mohla pomoci přehodnotit tradiční vnímání
„ismů“ na počátku dvacátého století. Proč jen rozehrání?
Protože se výstava RYTMY + POHYB + SVĚTLO snažila, možná až
příliš vehementně, vtěsnat do galerie Mastné krámy co nejvíce
dokladů ospravedlňujících svůj vlastní název, což dalo
jednotlivým, často velice zajímavých exponátům (jsou zastoupeni
umělci jako František Kupka, Otto Guttfreud, Zdeněk Pešánek,
Antonín Procházka, Jaromír Funke a mnoho dalších), charakter
dokumentace uměleckohistorických tezí. Avšak tezí, které na
výstavě nezazněly, a tak každý ze sedmi oddílů výstavy jen
naznačuje různé možnosti uchopení témat rytmu, pohybu a světla
v českém umění první třetiny dvacátého století. Pokud bylo
cílem „ukázat vzájemné souvislosti na první pohled možná
vzdálených (uměleckých) projevů“, pak mám pocit, že v tom
výstava příliš nepomohla, že nebyla sjednocením, ale naopak
přehlídkou mnoha individuálních přístupů k chápání výše
zmíněných témat.
Dalším
důvodem, proč výstava jen naznačila možnost nového pohledu na
dané téma, je neustálé lpění na podtitulku „Impulsy futurismu
v českém umění“. Jakoby si tím kurátorka výstavy Alena
Pomajzlová trochu kryla záda v případě, že by se pro diváka
otevíralo až příliš nových možností pohledu na vystavovaná
díla. Pak by nás však mohlo zklamat, že se s „futurismem“ na
výstavě příliš nesetkáme. Otázkou také je, zda to pro české
umění není jen velice abstraktní a pomalu se vyprazdňující
pojem. Tento rozpor by možná vyřešil otazník za názvem výstavy,
který by pak i významově zhodnotil jednotlivé transparenty
teoreticky zaštiťující každý ze sedmi segmentů výstavy, které
spíše odkazují k „nefuturismu“, či jinému pojetí s italským
futurismem shodných témat v českém umění.
To,
že východiskem pro většinu vystavených děl může být právě
fascinace možnostmi fotografie a filmu, jejichž začátky jsou
představeny v úvodní části výstavy a zastoupeny otáčivými
bubny a ukázkami chronofotografií Étienna-Julese Mareyho,
naznačuje možný koncept výstavy, který však není návštěvníkovi
jednoznačně potvrzen.
A
tak slabinou jinak zajímavé a podnětné výstavy byla až přílišná
snaha po shromáždění nejrůznějších „artefaktů“ a
následná nelehká interpretace z nich vytvořených sekcí. Přesto
ale bych výstavu hodnotila jako přínosnou a obohacující pro
jakéhokoliv návštěvníka, neboť vedle sebe představuje jak
umělecká díla dnes již notoricky známá, tak díla méně
presentovaná, a přispívá k možnostem jejich interpretace v
nových kontextech. Příště bych si jen přála, aby se koncept
výstavy neschovával za plachtami smířlivých pojmů,a to i za
předpokladu, že by tak mohl být kontroverznější nebo snad něco
opomenout.
Žádné komentáře:
Okomentovat