Ve třech patrech věže Doxu probíhá výstava Jana Jakuba Kotíka (1972-2007) nazvaná „Podoby vzdoru“. Jedná se o čisté a střízlivé představení umělcových děl, která jsou v českému publiku známá a po právu oceňovaná. Návštěvník má navíc možnost díky přístupně napsaným doprovodným textům uchopit Kotíkovu tvorbu v širším kontextu
a větší hloubce, což
by mělo být v současné době podmínkou nejen při vystavování
podobných umělců, jejichž dílo je zajímavé právě svou
prostupností a mnohovrstevnatostí.
Kotíkova tvorba se přímo
dotýká každého z nás, když jako materiál svých „reliéfů“
používá ty nejběžnější věci, jako jsou tousty, lišty nebo
čalounění a je zároveň plná odkazů k moderní technické
civilizaci, což vede člověka k zamyšlení se nad tím, na kolik
je sám součástí globalizovaného světa a kapitalistického
systému už jen ve chvíli, kdy posnídá toast and coffee. Stejně
tak se v nevinně vyhlížejících modelech běžných domácích
spotřebičů a v přerostlém sofa skrývá otázka, kterou si
málokdo z nás chce vůbec položit, a sice čím vším se dnešní
„vyspělá“ civilizace bude muset vyplatit za luxus, který si
může dopřát téměř každý.
Že je Kotíkovo umění
formou vzdoru, by bylo vzhledem k preciznímu a často jemnému
provedení na první pohled možná těžké uhodnout. To, že po
jeho přečtení
k takovému vzdoru může
vybízet, se mi ale zdá jasné.
Těžko však lze
umělcovu tvorbu nazývat pouze jako „konceptuální, ostatně
stejně jako nelze zaškatulkovat tvorbu jeho učitele Hanse
Haackeho, který je na výstavě připomenut jednou fotografií,
jejíž volba, přestože promyšlená a symbolická mi nepřišla
úplně vhodná. Možná by bylo pro návštěvníka přínosnější
vystavit dokumentaci několika Haackeho „objektů“, což by
poukazovalo k podobně na hravým a intelektuálně podchyceným
východiskům jeho studenta.
Na
druhou stranu může fotografie s
názvem „Setkání
v pásmu smrti“, zobrazující dva králíky v pásmu Berlínské
zdi, odkazovat nejen k mnohovýznamovosti tvorby obou těchto umělců,
ale vztahovat se i ke zdánlivé rozpolcenosti civilizace na
konzumenty a ty, kteří jsou „konzumování“. Což však může
být, jak ukazuje dílo Jana Kotíka, vztah nanejvýš dialektický,
kdy se právě oba tyto póly začínají v nás samotných
nevyhnutelně střetávat.
Žádné komentáře:
Okomentovat