neděle 4. listopadu 2012

Archivy hýbou teoretiky umění

O osobnost umělce Júlia Kollera je nyní na poli slovenského výtvarného umění zájem. Jeho velká retrospektiva v roce 2010 vzbudila v uměleckých kruzích, a i těch západních, velký ohlas. Souvisí to mimo jiné s módním objevováním „východních“ avantgardistů či umělců-podivínů tvořících skrytě nebo na okraji společnosti během komunistického režimu. Mezi ně určitě Július Koller stejně jako český Miroslav Tichý patří.
Tento konceptuální umělec vynikal svým radikálním postojem již v 60. letech, kdy se vymezoval vůči tehdejším happeningům z okruhu skupiny Happsoc svými „Anti-happeningy“, ve kterých v duchu dada definoval objektivitu na základě ryze osobní zkušenosti. Celý život se věnoval tématům nového chápání městského sociálního prostoru, vztahu člověka a společnosti a skrze zpochybňovací akt vidění a rozpoznávání reálných věcí a vztahů. Po jeho smrti v roce 2007 po něm zůstal v pozůstalosti archiv, který věnovala jeho žena Kveta Fulierová Slovenské národní galerii.
Je to neuvěřitelné množství materiálu (asi dvě stě balíků) – různých výstřižků z domácích i zahraničních periodik, knih, fotografií, vlastních poznámek. Nyní jsou tyto stohy ve vlastnictví Slovenské národní galerie, Společnosti Júlia Kollera a První slovenské investiční společnosti s tím, že část z nich byla zapůjčena na výstavu galerii Tranzit Display, která se věnuje hlavně otázce interpretace a prezentaci tohoto archivu.
Jedná se zde o umělecké dílo či jen jakýsi autorův „deník událostí“? Prezentovat archiv jako celek, či ho vystavit po fragmentech a tak ho také interpretovat? Sám Koller nikdy neuvažoval o představení této své práce veřejnosti. Za jeho života neproběhla žádná výstava a nepřikládal jí ani uměleckou hodnotu. Každý den skoupil všechny možné tiskoviny, které byly v obchodech k dostání, a pomocí koláží a vystřihování nebo jen nalepení na podložku z nich tvořil záznamy specializující se na fenomény U. F. O., kosmonautiky, hledání Atlantidy. Jeho byt byl stohy archivu doslova zavalen. V tomto obsesivní hromadění bez logického charakteru (alespoň pro přihlížející) se dá najít analogie k umění art-brut. Jelikož se ale díváme na Júlia Kollera v kontextu jeho celoživotní tvorby, přirovnává se tento archiv k podobným aktivitám Andyho Warhola či Gerharda Richtera. Pokud budeme chápat tento archiv jako umělecké dílo (což je vždy relativní), musíme ho uchopit v jeho celku. Jedná se zde o subjektivní výběr umělce s tím, že nejde jen o pouhopohé hromadění materiálu, ale o interpretaci vybraných věcí, které principem juxtapozic posouvá do jiného kontextu. Je to opět zpochybnění reality, hlavní téma Kollerovy tvorby.
Kurátor výstavy Tomáš Pospizsyl vyřešil instalaci výstavy docela vydařeným konceptuálním způsobem. Jedná se zde o dva prostory, badatelnu s publikacemi pro studium a možnost srovnávání současných publikacích s výstřižky normalizačního dobového tisku, ve které se „buduje archiv“ dotazníků s odpověďmi návštěvníků. A druhou místnost – reálný archiv s krabicemi a kustodem, který „nábožně“, nebo také s potutelným úsměvem, sundavá v bílém plášti a rukavičkách krabice z polic. Vyndavá pak na sametovou podložku obsah krabic obsahujících i původní obaly a zmuchlané papíry, ve kterých se svazky nacházejí. Co když jsou také součástí uměleckého díla? Je to vlastně performance, která dodává archivu důležitosti, jediný emocionální zážitek, který si může návštěvník z výstavy odnést. A to je pro mě další otázka. Tato výstava vzbudila plno různých diskuzí o instalaci a interpretaci díla v teoretických kruzích. Co ale obohacujícího přinesla běžnému návštěvníkovi? Doufám, že nejen obraz kustoda v rukavičkách.

Žádné komentáře:

Okomentovat