pondělí 12. listopadu 2012

Dynamika rekontextualizace vyvolává chvění


Od 18.10.2012 do 13.1.2013 probíhá ve Výstavní síni Masné krámy Západočeské galerie v Plzni výstava nazvaná RYTMY + POHYB + SVĚTLO. Impulsy futurismu v českém umění.
Hlavními autory tohoto velkorysého projektu jsou v první řadě  Alena Pomajzlová a kurátorka Petra Kočová. Koncept výstavy se zabývá přímými a zprostředkovanými vlivy futurismu na českou oblast a to hlavně co se týče myšlenky pohybu a dalších jemu příbuzným prvkům, jako jsou rytmus a světlo. Na nich se snaží výstava postavit logickou základnu, a podle toho jak se promítali do formální stránky díla je výstava rozdělena na jednotlivé kategorie. Nutno podotknout, že je zde manipulováno  díly té nejvyšší kvality z období od počátku 10. do konce 20. let., což samo o sobě dává projektu dojem vysoké laťky.
Myšlenka násilného pohybu byla již od samého svého počátku v roce 1909 pro futuristické hnutí nosnou platformou, jež napomáhala této modernistické ideologii směřovat k progresivní, stále se zrychlující budoucnosti a zanechávat za sebou strnulou, zkostnatělou minulost 19. stol. stagnující na vyčpělých stínech antické tradice. Autorka se podle vlastních slov snaží zdůraznit  hlavně linie, které byly až do dnešních dob překryty charakterističtějšími rysy hnutí, jako jsou např. myšlenka intuitivního poznání, jež se snaží obsáhnou vnitřní život věcí, nebo abstraktní ztvárnění rytmů a duševních stavů.
Celý koncept se  jeví poněkud problematicky, jelikož  téma šíření se futuristických vlivů je samo o sobě dosti komplikované a výstava  tvoří jen jakousi špičku ledovce, na kterou zmatený divák, ať již zasvěcený do problematiky či nikoliv, najíždí svou rozviklanou loďkou a je nucen se potopit v oceánu nepochopení. Celá výstava opomíjí jakési logické přemostění mezi ústřední myšlenkou a jejím vyústěním do jednotlivých kategorií výstavy a zároveň i celý příběh putování  “futuristického pohybu“ po světě zůstává více než latentní. Tento informační kráter vzbuzuje pocit roztříštěnosti i tam, kde by byl možný elegantnější spoj pomocí historických faktů nebo vysvětlením formálního vzhledu děl. Celá tato problematika je možná více rozvedena v onom očekávaném tří set stránkovém katalogu, ale dokud tato spásonosná publikace nespatří světlo světa, dovolila bych si, alespoň prozatím, tonoucímu divákovi nabídnou záchranný kruh v podobě své vlastní interpretace tohoto futuristického příběhu.

Vše začalo 20. Února roku 1909, kdy básník Filippo Thomaso Marinetti vydává v Itálii svůj manifest „Le Futurisme“ a zakládá tím hnutí futurismu, které aktivně ovlivňuje směr celosvětového umění  dalších třiceti let. Začal se rozvíjet avantgardní směr, oslavující novou civilizaci  a její technologické výdobytky, které staví na místo jakýchkoliv tradičních hodnot, stejně jako zálibu v násilí, boji a válce, považovanou  za jedinou hygienu světa (alespoň do doby, než jsou s ní jeho členové opravdu konfrontováni). Marinetti šíří své myšlenky pomocí vystoupení, kde se snaží vyprovokovat diváky k nekontrolovatelné, až násilné odezvě prostřednictvím kontroverzních debat a příspěvků, které jsou později zmiňovány v dobovém tisku. Díky těmto akcím získává i nejdůležitější členy předválečného seskupení Umberta Boccioniho, Carla Cará a Lugiho Russola.
Vyjádřit malířsky zásady futurismu je pro  mladé umělce z počátku nelehký úkol, a proto přejímají formální prvky jiných modernístických směrů impresionismu a pointilismu. Tyto směry využívaly hru světla k deformaci tvaru, umocněnou gestickou malbou a kinetickým efektem, jenž samy o sobě umožňují vytvořit dojem drobného pohybu a chvění. Gestická malba zaznamenává průběh času pomocí různé podoby jednotlivých tahů, u kterých je evidentní, že trvaly po nějakou dobu a navíc se mohou překrývat a vytvářet tak časovou posloupnost samotného aktu  tvorby. Kinetický efekt funguje na principu nedokonalé komplementarity barev. Lidskému mozku se tato barevná poloha zdá být nepříjemná a snaží se  do obrazu promítnou barvu opravdu komplementární, čímž vzniká iluzivní barevné zrnění a s ním i pocit pohybu. Tyto tendence jsou nejvíce patrné na počátku futuristické tvorby, ale bezpečně je můžeme sledovat po celou dobu působení futurismu ( Umberto Boccioni – Vstávající město / Giacomo Balla – děvčátko běžící přes balkon atd.) a promítají i do českého umění (Vincenc Beneš/ František Kupka atd.).
Další formální prvky převzal futurismus např. od kubismu s orfismu. Silným inspirativním zdrojem byl Robert Delunay, který v té době pracoval s barevnými kotouči. Byly to efekty, které způsobovaly dojem kmitání, míhání a rotace.  Zvláště ho zajímaly kruhy, nebo jejich segmenty, ve kterých hrál opět  důležitou roli kontrast barev a u nás se tento přístup promítá např. do díla Františka Kupky.
Autorka v jedné z kategorií také zmiňuje Antonína Procházku  a jeho využití stupnic a barevných tvarů pro znázornění časového rozměru malby. Tato metoda může navazovat např. na dílo Gerarda Dottoriho, který maloval pohled na zemi z perspektivy letícího letadla a barevné stupnice využíval pro vyjádření rychlosti a napětí (Zázrak světla za letu).
 I když futuristé těmto modernistickým směrům viditelně měli být za co vděční, nezabránilo jim to se v roce 1912 prohlásit za vůdčí avantgardní hnutí a ostatní označit za zatížené tradičními postupy. Svět se rozštěpil na příznivce a odpůrce, každopádně futurismus se velmi progresivně šířil dál a ovlivňoval umělce v mnoha zemích. Tyto nově vzniklé odnože byly  často modifikovány domácími umělci a futurismu nebýval přijat v celém svém rozsahu.
Marinetti se svými vystoupeními takto navštívil mnoho Evropských zemí, ale např. i Rusko, kde v té době Larinov a Gončarová zrovna zakládali ryonismus, přičemž vycházeli i z futurismu, stejně jako mnoho jiných ruských umělců. Je to tedy zřejmě tento proud, který se ve 20. letech dostává zpět do Čech a (včetně přímého vlivu Marinettiho návštěvy a dalších) prostřednictvím konstruktivismu ovlivňuje Zdeńka Pešánka, který podle autorky výstavu uzavírá.
V expozici je kladen celkem velký důraz na film, jako na médium bezprostředně zprostředkovávající pohyb, avšak i přes to občas působí nekontextuálně. Např. film zachycující starou Prahu je zajímavý, ale kromě samotného pohybu s výstavou na první pohled nijak nesouvisí. Na druhou stranu za pozornost určitě stojí   snímek nazvaný  Světlo proniká tmou, který unikátně zachycuje Pešánkovu dnes již zaniklou plastiku, dříve umístěnou na Edisonově transformační stanici v Praze.

Výstava by se dala zhodnotit jako pokus o rozvedení jiného úhlu pohledu na zavedenou myšlenkovou konstrukci, ale potom vznikají otázky, do jaké míry  mapuje vlivy futurismu zprostředkované přímo, či nepřímo jinými směry a do jaké míry jsou to spíše vlivy jiných směrů syntetizované futurismem. Z  výše uvedených důvodů působí expozice rozpačitým a roztříštěným dojmem, ale  na druhou stranu je potřeba ocenit jak kvalitu uměleckých děl, tak právě tendenci vidět věci jinak.

Žádné komentáře:

Okomentovat