pondělí 12. listopadu 2012

Plzeň v pohybu



Světlo. Barva. Město. Pohyb. Ornament. Dynamika. Tanec. Vize. Ale také naděje a víra v novou dobu. Vše spojené pod hlavičkou futurismu. A dočasně také pod střechou Masných krámů v Plzni. Název výstavy zní RYTMY + POHYB + SVĚTLO a rozhodně se jedná vedle letošních projektů, jakými byly Začátek století a Člověk a stroj, o další povedenou tematickou výstavu Západočeské galerie.

Futurismus lze chápat jako uměleckohistorický styl ze začátku 20. století, lze jej však také vykládat jako tendenci, jíž se více i méně zabývali umělci téže doby. Kurátorka výstavy Alena Pomajzlová se rozhodla následovat druhou cestu. Proto dostali v Masných krámech příležitost i výtvarníci, nepřímo spojovaní s futurismem, v jejichž dílech se však odráží zájem o pohyb či světlo.

Tematické výstavy nejsou tak častým jevem na domácí scéně. Jedná se o poměrně náročný úkol, který vyžaduje výbornou znalost té které doby a zároveň taky jistou citlivost při výběru témat. Vždycky se totiž jedná o lehkou manipulaci s díly, která jsou násilně vsazena do jednotlivých bloků. Někdy to může být na škodu, někdy zase mohou na povrch vyplavat zajímavé vnitřní vztahy mezi díly- jako tomu je třeba u  oddílu Rytmus a čas, kde je prezentován ornament jako symbol dynamiky přírodních i životních dějů. Jako ilustrace slouží například Preissigovy secesní ornamenty.

Celkově je výstava rozdělena velkými panely s texty na sedm dílů. Bílé plachty se tak snaží vypořádat s neadekvátním prostorem Masných krámů. Nakolik se jim to podařilo, ať posoudí sami návštěvníci. Možná budou trochu bloudit v kruzích, na omluvu kurátorky je však třeba dodat, že Masné krámy opravdu nebyly postaveny jako síň pro současné výstavy. 

Vydařený je hned vstupní oddíl, který vtáhne návštěvníka do děje- ať už svou interaktivní podobou nebo historickým úvodem o pohybu v umění. Optické přístroje, v nichž lze pozorovat první pohybové „filmy“ z konce 19. století, včetně slavných Mareyho snímků, vypovídají o inspiračních zdrojích futurismu. Objevení faktu, že čas je alespoň imaginárně možné rozdělit do částí, vede pak na začátku 20. století k myšlence o rozfázování pohybu za účelem jeho evokace v klasickém statickém obraze. V roce 1909 přicházejí na scénu italští futuristé, k nimiž tvoří pomyslný můstek do našich končin osobnost Růženy Zátkové. Na výstavě reagují na Zátkové dynamické barevné oleje hned o kousek dál avantgardní fotografie Drtikolovy, Funkovy, Rösslerovy ad. Pešánkovy kinetické plastiky na jedné straně sálu, na druhé pak Guttfreundovy kubistické hlavy. Tolik k přiblížení pestrosti výstavy, s výčtem jmen by se dalo pokračovat ještě dlouho. 

Co se týče instalace, kromě již zmíněné nevhodné dispozice galerie, je jen na škodu, že kurátorku výstavy svedly pravidelné výklenky v sálech. Uklidila do nich drobné Guttfreundovy sošky, přičemž tím naprosto zabránila možnosti, že by si návštěvník chtěl plastiky obejít kolem dokola. Bez toho ale unikátnost kubistické sochy ztrácí úplně smysl.

Výstava by si ale rozhodně zasloužila více pozornosti, než se jí v médiích dostává. Jedná se o zajímavý projekt, který se nesnaží dogmaticky postupovat podle uměleckohistorických příruček, ale hledá nové souvislosti a vztahy. Prostor je doslova nadmutý všem díly, ale přesto není výstava vyčerpávající. Hledat nové významy pod hlavičkou futurismu mohou návštěvníci Masných krámů až do 23. ledna příštího roku.

Anna Remešová

Žádné komentáře:

Okomentovat