"Animátor je šamanem," glosuje svou tvorbu Jan Švankmajer
v rozhovoru pro listopadový Art+Antiques. A návštěva jeho výstavy
v Domě U Kamenného zvonu může jeho slova jen potvrdit.
Svět Jana Švankmajera, jak jej
výstava v plné šíři podává, je primárně založen na imaginaci. Mezi jeho
díly se dá lehko a rychle ztratit. O to víc, když jsou k sobě tak natěsno
naskládána, jako je tomu v galerii U Zvonu. Uplynou minuty, hodiny, a vy
stále stojíte v jednom ze dvou pater expozice, prohlížíte si zaujatě
absurdní kolážovité plastiky nebo vzpomínáte při projekci starších
Švankmajerových filmů. Na povrch vyplouvají tajné sny a myšlenky, vnější svět
je příliš vzdálen na to, aby mohl být reálný. A nemůžete se zbavit pocitu, že
jste vstoupili přímo do autorovy hlavy.
Surrealismus se ve Švankmajerově díle
začal naplno projevovat na začátku 70. let, kdy se potkal s teoretikem Vratislavem
Effenbergrem a stal se členem Surrealistické skupiny. Jan Švankmajer navazuje
na své grafiky z 60. let, kdy vytvářel vlastní vizi přírodovědného světa,
a sestavuje celé figury „neencyklopedických“ zvířat. Jedná se o volnou hru s asociacemi
a s fantazií diváka. Máte pocit, jako kdyby někdo rozházel a roztrhal všechny
možné exempláře v Národním muzeu, a pak se je nějaký nešikovný floutek,
který nedával pozor na hodinách biologie, snažil dát dohromady.
Pro pochopení Švankmajerova díla je třeba
opustit všechny racionální soudy, které povětšinou návštěvu galerie současného
nebo nedávného umění doprovázejí. Svět, ve kterém se ocitáte, vyžaduje
naprostou otevřenost vnímání. Jen díky tomu můžete na sebe nechat působit
nesmyslné a imaginární obrazy, jež jakoukoliv vaši rozumovou úvahu popírají. Za
zdánlivě groteskními formami se skrývá prostor, v němž nehrají roli žádná
pravidla. A pokud byste přesto nějaký řád hledali, pak jen ten, který udával
rytmus hrám v dětství. Vypadá to skoro, že může jít o výstavu vřele přijímanou
dětským publikem. Než se však vydáte do Zvonu s celou rodinou, vězte, že
jde o fantazii staršího pána v letech. A Švankmajerovo podvědomí rozhodně
neukrývá jen fascinaci světem zvířat.
Za jeden ze zásadních bodů Švankmajerovy
tvorby lze považovat zájem o jeden z nejdůležitějších lidských smyslů- o
hmat, který je podle Švankmajera ve výtvarném umění neprávem opomíjen. Kromě
několika artefaktů, které přímo slouží k rozdráždění či potěšení hmatu
(tzv. Principy slasti), je pro umělce příznačná práce s hlínou, jež
nejlépe zachytí gesto sochařovo. Připomeňme alespoň krátké filmy jako Tma, světlo, tma (1989) nebo Možnosti dialogu (1982). Paradoxně i
díla, která jsou provokativně nadepsaná slovy „Dotýkejte se“, zůstanou však jen
ve vizuální rovině. Ačkoliv přímo vyzývají k dotyku, kustodky v galerii
diváka velmi rychle zpraví o tom, že dotýkání není dovoleno. A hmat zase přijde
zkrátka.
Podoba výstavy vybízí ke srovnání s rudolfínskými
sbírkami kuriozit, tzv. kunstkomorami. Jednalo se o velmi módní záležitost v době
manýrismu, o záměr shromáždit na jednom místě vlastní malé universum a
postihnout tak veškeré vědění oné doby. Švankmajer vytváří vlastní sbírku na
zámečku v Horním Staňkově, který se stal tajemným zrcadlem umělcova světa.
Na malou chvíli se můžete stát jeho součástí, a to opakovaně až do 3. února
2013, kdy výstava v Domě U Kamenného zvonu končí.
Anna Remešová
Anna Remešová
Žádné komentáře:
Okomentovat