neděle 18. listopadu 2012

Skrytý morální apel v díle Jana Švankmajera

Retrospektiva Jana Švankmajera Možnosti dialogu v Domě U Kamenného zvonu nás uvádí do strhujícího světa umělce, který je věrný renesančně-univerzálnímu vyjádření. Celá výstava je koncipována po vzoru rudolfínské kunstkamery, což je jedno z jeho hlavních inspiračních zdrojů. Společně s díly Švankmajerovy ženy Evy je zde ukázána jeho tvorba v celé šíři, od filmů se společně v nich užitými rekvizitami přes taktilní básně až k podivuhodnému obludáriu.
Toto antiestetické „poklesklé“ umění kunstkamer je Švankmajerovi blízké. Blíží se magickému působení tvorby přírodních národů, mediumiků či bláznů. Někdo by se mohl ptát, proč se takováto výstava koná v galerii specializující se na výtvarné umění? Můžeme v ní ale najít určitou návaznost na zde proběhlé výstavy art brut.
 
Celá Švankmajerova tvorba vychází ze surrealistické tradice, umocněné setkáním s Vratislavem Effenbergerem a členstvím v Surrealistické skupině v 70. letech, ve které se společně věnovali tématům snu, imaginace, erotismu. Jeho surreálná estetika je vidět ale již v jeho prvních filmech, například v Pikniku s Weismannem. Čerpá často z Freudovy psychoanalýzy, kterou vtipně propojuje s historií, když se ptá, jestli sběratelská vášeň Rudolfa II. také vycházela ze sublimace vzpomínek na dětskou masturbaci. Z historických zdrojů u něj najdeme témata související se smrtí – tance mrtvých či loutku kostlivce Pocta Dürerovi, svou hrozivostí podobná mexickým smrtkám Svaté smrti.
 
Estetika jako taková ale není pro Švankmajera důležitá. Ve filmech nemá jednotný výtvarný rukopis. Rozpoznatelný je díky celkovému rukopisu danému specifickou prací se střihem, zvuky, hudbou Zdeňka Lišky. Jeho hlavním a celoživotním tématem je metamorfóza – oživování reality. Té se věnuje v tvorbě obludných živočichů nebo vymýšlení nových rostlinných a živočišných druhů. Proto také nikdy nedělal kreslený film, protože ten působí na diváka jako smyšlený, jen jako ilustrace ke knize. Z toho důvodu pracuje vždy s reálným prostředím, s herci, a pomocí různých situací či symbolů znejisťuje divákovi jeho zažitý svět. Člověk nikdy neví, jestli by se to náhodou nemohlo stát i jemu. Animace je pro něj druhem magického rituálu, který nám rozkrývá svět.
Na výstavě jsou prezentovány jen novější, pravděpodobně divácky úspěšnější filmy. Přitom Švankmajerovy filmy ze šedesátých let patří k nejlepším té doby. Z jeho experimentálních novátorských postupů ve filmu Týden v tichém domě, kde použil stereoskopický efekt, či v poetické Bachově Fantasii G-moll inspirované Boudníkovými zdmi, vycházeli mnozí režiséři. Krátký film Zahrada z roku 1968 podle povídky Ivana Krause symbolicky zobrazuje absurdní život v totalitě a nechutné mocenské praktiky. Svým vyprávěním jakoby naprosto běžné situace, která má ale strašné konotace, je velmi podobný filmu O slavnosti a hostech Jana Němce. Toto téma svobody je, myslím, hlavní bod jeho tvorby. 
 
On sám říká, že nesnáší to, čemu se ve filmu říká slangově „člověčina“ – umění, při kterém se veřejnost vychovává. Oproti tomu se Švankmajer snaží člověka osvobozovat od civilizačních návyků. Přesto bych mu chtěla oponovat, protože jeho tvorba i jeho celoživotní postoj určitý morální apel obsahuje. Jako je to obsaženo v jeho „přikázání z desatera“: „Nikdy nedej svou tvorbu do služeb čehokoliv jiného, než je svoboda.“, kterého se celý život drží. Třeba i tím, že odmítl státní vyznamenání z rukou Václava Klause. Stejně tak se nebojí srovnávat současné umělce pracující pro reklamu s kolaborací padesátých let. Z jeho poselství bychom si měli vzít příklad.

Žádné komentáře:

Okomentovat