Totalitní
pohádky u Kamenného Zvonu
To,
že Jan Švankmajer patří mezi nejvýznamnější tvůrce českého
animovaného filmu druhé poloviny dvacátých let, je dnes
nezpochybnitelný fakt. Obliba jeho filmů doma
i
v zahraničí pramení mimo jiné z široké přístupnosti filmů,
které jsou schopné zprostředkovat požitkářský zážitek
nejširšímu publiku. Bylo by zbytečné se zde rozepisovat o
Švankmajerových postupech, inspiracích a vlivech, neboť tomu je
věnován nejen obsáhlý katalog, který u příležitosti výstavy
vychází, ale i množství již dříve publikovaných knih a
katalogů nebo článků a rozhovorů s umělcem.
Já
se zde jen krátce vyjádřím k samotné výstavě, pojaté jako
retrospektivní, která představuje Švankmajera (lépe řečeno
Švankmajerovy, i když k otázce vlivu Evy Švankmajerové na
celkovou podobu tvorby se toho mnoho nedozvíme) jako inventora
nových ireálních světů. Tomu dobře odpovídá i zvláštně
členitý prostor původně gotického domu, kde se setkání s
fantazijní bestií nebo čertem nejeví jako tolik nepravděpodobné.
Nejsem
schopná se příliš zamýšlet nad místem Švankmajerovy volné
tvorby ve výtvarném umění, a to proto, že mám pocit, že je
jednoduše neoddělitelná od jeho tvorby filmové. V dobovém
kontextu umění sedmdesátých a osmdesátých let by mi jeho
archimboldovské či „fantazijní“ výtvory přišly
neprogresivní ve srovnání s tvorbou jeho současníků. Teprve až
ve filmech se tento pohádkový svět (se vší hrůzností, která
je pohádkám vlastní) střetává s politickou tíhou normalizační
doby a podtrhuje tak absurditu lidského jednání, která je stále
přítomná i mimo totalitní režim v malých totalitách, která si
sami často nevědomě vytváříme.
Tvoření
je pro Švankmajera základním principem jeho světa. Vztahovat jeho
dílo přímo k Freudovi či surrealismu mi přijde nespravedlivé
pro všechny zúčastněné, neboť hlavní inspirací umělce je
život, se vším erotismem, opulentností a tajemností, která je
mu vlastní.
Výstava
jako taková snad přináší internější vhled do světa umělce a
do postupů jeho tvorby. Divák se může potěšit pohledem na
množství rekvizit známých z filmů,
a
předmětů, které, ve smyslu kabinetů kuriozit, balancují mezi
kategorií artificiálií
a
naturálií. České kutily možná zamrzí, že se na popiskách
nedozví nic o tom, z čeho jsou předměty vytvořeny a (nejen) děti
zas zklame, že si na haptické předměty nemohou sáhnout.
Ale
až se na Staromáku rozsvítí stromeček, nebude lepšího místa,
kam s celou rodinou vyrazit na výstavu. Škoda jen, že si
návštěvník neodnese se zakoupenou vstupenkou ještě nějaký
obrázek ze Švankmajerova „obludária“ na památku.
Žádné komentáře:
Okomentovat