neděle 18. listopadu 2012

Prozkoumejte možnosti své imaginace s Janem Švankmajerem






Náš svět je přeplněn informacemi a vjemy, které nás každý den zahrnují  fakty. Tato fakta mají však často malou hodnotu a nedovolují nám svou přímostí s jednostranností sdělení rozvíjet svou vlastní imaginaci.  S tímto problémem se potýká i tvůrce Jan Švankmajer, který na ploše výstavy otevírá svou fantazií překypující mysl a uvádí nás do zcela zvláštního světa, kvalitnějšího a přitažlivějšího než je častokrát sama realita – vítejte  v Zemi Nezemi, následujte Zvoněnku a vstupte do svého imaginativního podvědomí.
Seznamte se hned na začátku důvěrně s autorem a všemi jeho přáteli, nyní již výstavou neprocházíte sami. Doprovází Vás hlavně postarší pán s vyplazeným jazykem a vezme Váši ruku do své moduritové dlaně, to on rád, rád využívá předměty k dotýkání. Tento kontakt v něm vzbudí vlnu představ a asociací a jeho imaginace se rozjede na plné otáčky. Snaží se s Vámi vést dialog na několik způsobů, je to těžké. Vypalzuje na Vás boty, máslo na noži a ořezávátka a na takové podměty není lehké reagovat. Hlavně si dejte pozor, aby Vás tato vášnivá debata hned na začátku nevyčerpala. Podívejte  se na sebe, jste celí uplácaní z hlíny? Nevadí, alespoň si můžete kousek uždíbnout.
 Že si připadáte jako Alenka v říši divů? Nevadí, tak to má být, to jen pracuje Vaše představivost. Nyní už moc nepřemýšlejte a zajeďte si za Arcimboldem na hory, zde můžete lyžovat po jeho nose, ústech i vlasech a užít si sníh.  Když už jste v přírodě, tak neodcházejte a rozhlédněte se po zdejší fauně a floře. Běhají tu zvířata roztodivných tvarů a velikostí, napůl známá, napůl neznámá. Mají mnoho nohou, ocasů a hlav a pohybují se zvláštním způsobem. Odráží se parohy a těžce nesou ohromné kostnaté hlavy na osrstěných tělech.  Můžete pozorovat zrození mláděte druhu Felacus Oidipus nebo kopulaci Ohoníka cudného. Všude kolem rostou Rostliny,  zacyklující se do všemožných tvarů a zahrádek.   Chcete o nich vědět více? Můžete dozvědět veškerá tajemství  a  historia naturae. Už Vás z té túry bolí nohy? Máte je ztěžklé a necítíte palec? Aby ne, vždyť se podívejte do svých bot, jsou z achátu.
Snili jste o tom, jít se podívat do zákulisí filmu? Pak prosím, račte dál. Ale pozor na kyvadlo a až se mu vyhnete, nebraňte se přibližující zástěně, to rovnou skočte do jámy, třeba vypadnete v prázdném pokoji s velkou hlavou, na jevišti s obřími loutkami, nebo  se ocitnete uprostřed debaty mezi králíkem a Kloboučníkem. Hlavně pozor na Fausta, protože s tím se Vám nemůže nikdy přihodit nic  moc dobrého.  Raději se vydejte na  cestu velkým dobrodružným románem, kde se vrátíte do dětství a společnost Vám budou dělat vaší přátele s čertími hlavami. Cestou zpět se můžete spřátelit s řadou loutek, ale hlavně nezapomeňte  utěšit tu mučenou.
Nyní Vaše dobrodružství na chvilku končí, ale až vyjdete do druhého patra, můžete sledovat tvorbu filmu Přežít svůj život, seznámit se s Budulínkem a poslechnout si zvuk česání  vlasů.  Pokud  se Vám zdá, že jste se příliš přiblížili realitě, vrhněte se mezi zhmotněné sny  třeba s Emilou Medkovou. Když si očistíte ruce o kapesník na jejím obličeji, můžete pokračovat do  haptického království plného  všemožných taktilních předmětů, jako je masturbační stroj nebo otroctví utilitarismu. Chcete si osahat portrét Vratislava Effenbergra, který k tomu přímo vybízí? Bohužel, konec legrace! Paní kustodka Vám nedovolí se dotknout ani  Restaurátora, nebo pocty Marcelu Duchampovi , i když Vás o to popisky k dílu žádají.

 Sám autor tato taktilní díla stvořil ke svým vědeckým účelům,  aby zkoumal  jak  široké jsou poznávací schopnosti hmatu a zda u nás dokáží vyvolat imaginativní proces.
Taktilní objekt jsou podle Švankmajera jednotlivé předměty, tvary a struktury vřazené do imaginativních souvislostí, které jsou schopné se po přečtení hmatem spojit ve vědomí v souvislý vjem.  Pro autora je hmat východisko ze světa, kde spoléháme hlavně na zatěžovaný zrak, jenž však nejsme schopni zbavit utilitárních funkcí.
Celé Švankmajerovo dílo je založené na prolínání reality a imaginace, pokud možno tak, aby divák přijal imaginaci za novou realitu a uvěřil jí, čehož se autor snaží dosáhnout detaily, které pochází z běžného života, ale mají fantaskní souvislosti. Pro Jana Švankmajera je typické, že se nesnaží jen ukázat světu svou bohatou představivost a smysl pro humor, ale chce skrze svá díla vytvořit prostředí, ve kterém bude i pro jeho diváky jednoduší popustit uzdu fantasii a  nechat se vtáhnout do světa, kam na ně nedosáhne ubíjející vliv masových medií.
Tak prosím, jen do toho.

Žádné komentáře:

Okomentovat