Rytmy, pohyb, světlo – impulsy futurismu
v českém umění, Západočeská galerie v Plzni
Výstava s podtitulem impulsy futurismu
v českém umění, pořádaná v Západočeské galerii v Plzni
v prostoru bývalých masných krámů, si klade za cíl ukázat vzájemné
souvislosti na první pohled možná vzdálených projevů několika desítek umělců
první třetiny 2O. Století. Samotný název i podtitul výstavy se mi jeví poněkud
zavádějící, jelikož rytmus, pohyb a světlo jsou elementy, které jsou více či
méně obsaženy v každém uměleckém díle. Navíc futurismus jako impuls pro
umění první třetiny 20. Století u nás se mi jeví dosti násilný. Z tohoto
pohledu mi tedy idea výstavy přijde od začátku chybná.
Entrée nás vpouští do bazilikálního prostoru o
třech lodích, z nichž centrální část je filmová (prapočátky filmu,
promítání snímku Světlo proniká tmou od Otokara Vávry), levá loď uvádí poněkud
experimentálnější část výstavy a pravá loď pak pluje na secesní vlně (Beneš
Knupfer, jízda pražské tramvaje na konci 19. století, pohyb v díle Františka
Bílka, ornamentika Alfonse Muchy apod.).
Zaměřím-li se na jednotlivé umělce, vyvstane
zde naprosto reprezentativní vzorek modernistů význačných nejen v českém kontextu
– Kupka, Štýrský, Kubišta, Drtikol, Váchal, Procházka, Funke, Hudeček, Zátková,
Mucha a další. Jejich díla uvádí v postupnou řadu kontext kouzelných
bubnů, chromofotografie, experimentální film a fotografie z dvacátých
let, dále pak témata jako dynamické síly
a simultánnost, barevní stupnice, kinetismus a obrazy v pohybu a další.
Z přibližně 130 vystavených děl tvoří
deset procent díla Kupky a deset procent díla Kubišty. Z tohoto poměru
vyvozuji, že autorka koncepce Alena Pomajzlová jim přisuzuje největší
důležitost, přičemž obhajitelnost zastoupení prvního z nich je víceméně
možná, ovšem míra zastoupení Kubišty je při zvoleném tématu nepochopitelná.
Jediná futuristka na výstavě Růžena Zátková je upozaděna. Je vystaveno jedno
dílo a jedna kopie jejího díla. Není ani zmíněna v letáku k výstavě a
přitom mi její umělecký projev přijde jako nejpřiléhavější ke zvolené koncepci,
jelikož jako jediná byla členkou futuristického hnutí.
Absence užité techniky na popiskách
jednotlivých děl diváka mnohdy uvede v nejistotu, jak vůbec umělecké dílo
či objekt vznikl – týká se to zejména děl Františka Drtikola. Rozdělení výstavy
na devět oddílů pak nakonec s malého prostoru masných krámů vytvoří
poněkud nesouvislé bludiště děl, kterým člověk prochází a vnímá je spíše
odděleně než v souvislostech. Takto připravená výstava mi přijde koncepčně
špatná, ovšem co se týče shromážděných děl, přináší plzeňskému divákovi
umělecký zážitek, který Západočeská galerie není schopna připravit ze svého
uměleckého fondu.
Výstava mi také přijde jako pozdní ozvěna
loňského symposia „Člověk a stoj“, které se zabývalo strojovou estetikou
v dílech umělců, kteří jsou na Pomajzlové výstavě zastoupeni v hojné
míře (Mucha, Kubišta, Kupka).
Oceňuji vysokou uměleckou hodnotu
nashromážděných děl, které by mohly směle reprezentovat český modernismus na
lecjaké výstavě v zahraničí, ale musím ostře kritizovat zvolený koncept,
který násilně vytváří nesrozumitelné rámce a již od začátku pracuje
s pochybnou myšlenkou na jedné straně vyhraněného futurismu a na druhé
straně velmi obecně specifikovaným názvem. Navíc hned první část výstavy neměla
ani žádnou souvislost s českým uměním. Cíl výstavy tedy podle mne naplněn
nebyl. Doporučoval bych autorce zvolit jiný kontext, vypustit určitá díla,
nevytvářet devět těžce obhajitelných rámců či přehodnotit prostorové možnosti
Masných krámů pro zvolenou výstavu.
(c) Petr Hošek
(c) Petr Hošek
Žádné komentáře:
Okomentovat