Pussy Riot a ruská „tradice“ uměleckého vzdoru
První, co při vstupu do výstavy v MeetFactory lapí diváka
je billboard se stylizovanou členkou Pussy Riot hrající na elektrickou
kytaru. Pozornost příchozího je chycena reklamou na představení atraktivních slečen
a ostatní méně známá díla jsou bez znalosti kontextu odsouvána do pozadí. Kontext
je pro výstavu ruského politického umění naprosto klíčový a jeho neznalost
umožňuje vnímání audio-vizuálních motivů pouze v obecné rovině. Smysl
některých politických děl se divákovi jednoduše neodhalí. Jazyk představených videí
a fotografií je především satirický a posměšný, divák tak může nabýt dojmu, že
výstavu si zde prostě udělala skupinka nemravných sígříků. Skutečnost je ovšem
jiná.
Rozměrnou ale paradoxně chatrnou záplatou
na uvedení k důležitým souvislostem jsou nástěnné komixy v prvním sále
výstavy. Kromě toho, že první z nich lze přečíst pouze zrakem ostříže, nepomáhají
osvětlit pohnutky vzniku a smysl konkrétních děl. Příkladem uveďme noční akci
skupiny Voina (Válka) zdokumentovanou videozáznamem. Voina provedla bleskový
útok na zvedací most s lahvemi naplněných bílou barvou a výsledkem nebylo nic
jiného než vztyčený velkoformátový falus. To by samo o sobě mohlo být bráno
jako dobrý vtip, ovšem vědomí, že obraz míří přímo na petrohradskou budovu
Federální služby bezpečnosti, dříve KGB, se tu návštěvníkovi nedostane.
Ten, kdo je v Rusku politicky nepohodlný,
jednoduše zmizí, krutý psychický nátlak často probíhá na bázi rodinných vztahů.
O takových praktikách vědí své členové antidiskriminačního centra Memorial, kteří
vymysleli hru Rusko, země příležitostí. Je to hra, která omrzí i zarytého
optimistu, neboť brzy zjistí, že zvítězit zkrátka nelze. Kdo by však měl z čistě
ztvárněné herní plochy pocit, že jde o hru fantastickou, měl by shlédnout film
Kdo zabil Natašu. Snímek je mrazivým dokumentem o definitivní likvidaci jedné
z klíčových postav Memorialu.
Oleg Kulik vystavuje sochařský
autoportrét - lesklou černou hlavu s čertími růžky umístěnou na piedestal.
Využil tak oblíbené formy politické reprezentace, aby její náplň zkombinováním
negativních a všeobecně srozumitelných symbolů významově posunul. Stěží si lze představit
účinnější způsob jak demonstrovat zlo. Na stěnu za pomníkem je promítána
stínová silueta ďábla, vsazená do nacistické vlajky namísto hákového kříže. Dokonce
i pohybová a zvuková složka vedená hejnem krkavců umocňuje tíživou atmosféru. Tím,
že si Kulik zvolil autoportrét, stal se samozvaným vládcem světa. Oproti
většině vystavovaných děl tu útočí bez humoru, jeho práce je mementem všech
dřívějších i současných hrůzovlád. Nekonkrétnost významu tu umožňuje divákovi
rozvinout množství asociací.
Skupina Sinije nosy (Modré nosy) vystavuje
dvě fotografické koláže nazvané Kluci z našeho dvorku. Jsou na nich civilně
oblečení muži rozmístění tak jak je to obvyklé u skupinových fotografií, tvůrci
však jejich hlavy přelepili identickými podobenkami Vladimira Putina. Individualita
fotografovaných se ztratila a na místo ní zůstal jen uniformní a chladný
portrét nenáviděného i obdivovaného představitele moci. Blízko k těmto
fotomontážím má také inscenovaná fotografie Vladislava Mamyševa Monroa, před
několika dny zesnulého populárního ruského performera. Jak už ukázal na
příkladu papeže, Marilyn Monroe či Adolfa Hitlera, sám se inkorporoval do osoby
svého zájmu. V MeetFactory je k vidění jeho Vladimir Putin.
Modré nosy dále představují
videosekvenci plnou barvitých montáží. Záměrně amatérská animace je sledem pornoakcí,
v nichž jsou hlavy světových diktátorů nasazeny na těla anonymních. Kompanii,
jež se utápí v prostředí čirého
konzumu, dále doplňují celebrity a pornohvězdy.
Pokrytec je názvem krátkého videa od
Dmitrije Bulnygina. Před modrým studiovým pozadím performuje umělec ve vojenské
uniformě, který se sám vtělil do role úplatného posluhovače režimu. Pomocí mimiky
a gest se mu podařilo briskně vyjádřit nemorálnost představitelů zákona. Policista-pokrytec
si je dobře vědom svého nadřazeného postavení vůči obyčejnému člověku a
nepotřebuje ani slova k tomu, aby to dal patřičně najevo.
Přesto, že výstavu celkem tvoří díla
více jak třiceti ruských umělců a uměleckých skupin, jednoznačně dominantní
role se dostává Pussy Riot. Jejich punková mše Putin dostal strach v moskevském
chrámu Krista Spasitele reaguje na propojení patriarchy Kirila a Vladimira
Putina, tedy utužování moci a způsobů, jak se vypořádat s těmi, jež
projevují nesouhlas s režimem. Z tohoto pohledu byla akce Pussy Riot
odvážným činem a jeho promyšlenost ukazuje na to, že se nejednalo o pouhou
mladickou nerozvážnost. Kurátor Andrej Jerofejev si jistě je dobře vědom popularity
ruských dívek a trochu zákeřně řečeno by se dalo říci, že i on se veze na
stejné vlně, když je z pozice uznávaného uměleckého znalce tak vehementně
prosazuje. Jerofejev je ovšem člověkem, jež má k ruským politickým umělcům
blízko, sám byl režimem perzekvován za pořádání výstav s politicky „nevhodnými
díly“. To, co však z určitého pohledu ospravedlňuje zdejší reklamní
vyznění je již samo zakotveno ve vlastním programu Riot. Nechybí mnoho,
abychom činnost skupiny označili za politický aktivismus nového druhu, jejž se
vůči současné ruské vládě vědomě vymezuje uměleckou formou globálního dosahu. Jde
o zesměšnení Putina pro co největší počet přihlížejících, promyšlené PR proto počítá
se sociálními sítěmi a médii. Mnozí lidé je vnímají jako tlumočníky vlastních
názorů a proto je také podporují, v tomto smyslu není ani Andrej Jerofejev
vyjímkou.
Na závěr se nelze nezmínit o
naplnění záměru této v našem prostředí ojedinělé výstavy. Podle tiskové zprávy bylo snahou
představit vývoj žánru ruského politického umění, jestli je však tímto míněno
namalování jednoduché chronologie se jmény umělců na zeď, tak je zřejmě něco
v nepořádku. Valná většina představených děl není starší deseti let. Umělecko-politický
aktivismus má v Rusku vyjímečně dlouhou tradici a Andrej Jerofejev by se jako velký
znalec a sběratel měl projevit podstatně velkoryseji a jít, stručně řečeno, do
hloubky.
Martin Hrabina
Žádné komentáře:
Okomentovat