Do
14.4.2013 je v Leica Gellery k vidění výstava „Pábení“
představující tvorbu fotografky Evy Fukové, která si za kurátora
výstavy vybrala Aleše Kisila. Výběrem prošly fotografie
reflektující především období 50. a 60. let, které je možné
srovnat i s několika fotografiemi mladšími. Přestože je výstava
rozdělena podle dvou hlavních místností, na tvorbu vzniklou před
emigrací a tvorbu po roce 1967, představující především
fotomontáže vzniklé ve Spojených státech, je vnitřně provázána
nejen tématy, ale především určitými formálními prvky.
Název,
který jsem si pro svůj příspěvek zvolila, se snaží ve zhuštěné
formě popsat, co je z mého pohledu pro vystavené fotografie
klíčové. Otázka existence „Pop artu“ v Československu 60.let
je poměrně problematická, ovšem nelze přejít bez povšimnutí,
že si celá řada domácích umělců některé prvky (postupy či
materiály) populární a masové kultury přisvojovala. Přestože
se nejednalo o snažení cílené stejně jako tomu bylo u jejich
současníků v USA. Můžeme tak mluvit spíše o užívání
produktů masové kultury k jejich přetvoření v poetické a často
symbolické dílo, jako je tomu v tvorbě Jiřího Koláře (koláže
a roláže), Běly Kolářové (fotogramy) nebo u smaltů Věry
Janouškové.
Jakoby se v domácím umění užívalo spíše odpadků populární
kultury, které jsou svou opoužívaností polidštěné a voní
člověčinou. V tom smyslu, jak o tom mluvil Bohumil Hrabal: „Tak
zatímco moudří a opatrní se pečlivě dezinfikují, pábitelé
voní člověčinou.“
Na
fotografiích Evy Fukové se často objevuje reklamní nápis, značka
nebo označení místa, vždy ironizující a zcela posouvající
vyznění záběru, ve kterém je nápis umístěn. Tak se z chlapců
stojících ve dveřích označených nápisem „Dámy“ stávají
tak trochu dámičky a z dítěte nevině vykukujícího zpoza výlohy
nabízející „syrové sádlo“ potrava pro ježibabu. I když
nápisy chybí, dochází na fotografiích často k setkání dvou
světů, jejichž ironickým vyzněním se Eva Fuková jistě bavila.
A nejen ironicky, ale, v duchu známého Lautéamontova provolání,
i surrealisticky.
Surrealismus
nebyl pro období 50. a 60. let rozhodně mrtvý a překonaný, jak
to dokazuje umělecká tvorba celé řady významných osobností,j
ako manželů Medkových nebo Evy Kmentové. Ale stejně jako
v otázce „Pop-artu“, ani zde nelze tvrdit, že je Fuková pouze
surrealistkou. Jiří Kolář označil její postup jako konfrontáž,
jejíž moc si Fuková dobře uvědomovala. Navíc samotné prostředí
chátrající a o život bojující Prahy 50.let muselo působit
neskutečně a ona magická, někdy obludná snovost se denně
vepisovala do vidění samotných fotografů.
Tato
prožívaná neskutečnost Fukovou neopouští ani ve Spojených
státech, přestože tvorba vzniklá po emigraci pro mě vyznívá
nuceněji. I zde se najdou silné momenty, jako ve fotografii
„Komiks“ (z již prvního pobytu v New Yourku roku 1964), za
jehož levým ohnutým rohem se v druhém plánu skrývá náprava
amerického tracku. Ve smyslu „Unheimlichkeit“
se zpoza komiksu vynořuje něco známého a ve své každodennosti
děsivého. Stejně tak jako některé fotografie z období před
emigrací i tato fotomontáž pracuje s tématem kontrastující
hloubky snímku a plochosti fotografie. Konfrontací reklam a jiných
textových a znakových nosičů (vlajky, značky) s realitou se
fotografovaná realita zplošťuje a popírá svou fiktivní hloubku.
Podobných výsledků zcela jiným způsobem dosahoval v téže době
Robert Rauschenberg ve svých „Combines“.
Tvorba
Evy Fukové je daleko rozsáhlejší a galerie Leica není
nafukovací, přesto poskytla i prostor pro prezentaci prací, které
vycházejí z praxe hromadění-multiplikace podobných motivů
lišících se jen drobnými nuancemi. Je to případ fotografie
„Jaro v Paříží“ (1978), kde se k sobě skládají fotografie
listů kaštanu. Podobně je tomu i na souboru fotek „zákazů z
veřejného prostoru“, které tvoří jeden velký celek. Tento
způsob tvorby odkazuje ke konceptuální fotografii, vytvářející
soubory původně zcela nefotogenických objektů. Fuková se k němu
ovšem dostala, jak sama říká, v touze po velkoformátové
fotografii, která mohla vzniknout jen složením fotografií
menších. Avšak tento přístup připomíná například Edward
Ruscha s „Twentysix Gasoline Stations“ (1963) či „Every
Building on the Sunset Strip“ (1966), kde je však hromadění
fotografií podmíněno jinými pravidly a prezentováno formou
autorské knihy.
Fuková
se nevyhýbala ani sociální fotografii. I tyto snímky vznikaly ne
za účelem obžaloby špatných sociálních poměrů, ale za účelem
obhajoby krásného, které je skryté v obyčejných věcech.
Obdivuhodná je tak pohotovost s níž byla Fuková schopná zachytit
prchavou skutečnost ve chvíli její neskutečnosti.
Tereza
Hrušková
Žádné komentáře:
Okomentovat