pondělí 29. dubna 2013

Kronikář Mekas

Nevím, kdo jsem. Nevím, co tu dělám. Vím jenom, že vše kolem sebe musím zaznamenat na svou kameru. Jsem kronikář, přenechávám tyto obrazy těm, co přijdou po mně. Aby věděli, co se zde dělo. Jak jsme prožívali naše ztracené, zmatené, exilové dny. Naše slavnosti, procházky v parku, naše přátelství.“ Tak Jonas Mekas doprovázel komentářem své deníkové záběry shrnuté do tří filmových kotoučů a nazvaných Lost, lost, lost. Tříhodinové pásmo promítalo v dubnu kino Světozor, další Mekasovy snímky bylo možné vidět také v Ponrepu, ale především v galerii DOX. Zde byla k autorovým devadesátinám uspořádána drobná retrospektiva.

Už je tomu vskutku 64 let, kdy si mladý Jonas, čerstvý litevský přistěhovalec, koupil v New Yorku se svým bratrem Adolfasem první kameru značky Bolex. Téměř okamžitě začal točit život kolem sebe, své přátele, každodenní činnosti i slavnostní okamžiky. Dnes tomu říkáme domácí video, ale Mekasova tvorba má v sobě bohatší potenciál než pouze ukázat prožitou realitu.

Mekasovy ruční záběry, roztřesené, kolážovité záblesky dávno viděného, totiž nedokumentují, ale lyrizují život sám. Oslavují každodenní radosti, velká i malá přátelství, odpoledne v parku, návštěvy u známých, hry ve sněhu- všechny různé maličkosti, které činí náš svět obyvatelnějším. Ona avantgarda, která je často Mekasovi přisuzována, nespočívá ani tolik v experimentálních postupech, jako spíše v obsahu, který nelze zkomercializovat a jež nesleduje divácké tabulky.

Mekasovy poslední filmy, které jsou určené pro internet (a tím dovršují absolutní demokratičnost a svobodu přístupu), již ztrácejí onu schopnost bezprostředně pohltit diváka. Naopak návštěvník kinosálu, fyzicky participující na promítání, je zajat širokým plátnem a nemožností jiného pohledu. Takový divák je snad ještě více účastníkem děje, než je tomu v galerii při sledování videa. Návštěvník Světozoru, kde byl Lost, lost, lost promítán, zaplatil za projekci filmu, jenž existuje pouze v několika vzácných kopiích na originálních kotoučích. Účastnil se tedy zároveň jeho destrukce, spolupodílel se na zanikání (minulého) a vznikání (nové zkušenosti), a to mnohem aktivněji a intimněji než na výstavě v galerii.

Kromě toho mu nabídl Mekas vstupenku do svých vzpomínek, divák se stává členem jeho skupinky přátel, sedí s nimi v jedné místnosti, naslouchá a pozoruje. To, co v galerii působí dokumentárním dojmem a co vyzývá k zamyšlenému „hmm, zajímavé“, v setmělém kině mezitím působí jako nabídka ke spoluprožití společných pocitů. S Mekasovými přáteli sdílíme smutek, strasti i naděje, že snad jednoho dne se budou moci vrátit do svobodné Litvy. Že život v Americe bude brzy jen vzpomínkou na ztracené exilové dny.



Anna Remešová

Žádné komentáře:

Okomentovat