Tento
příspěvek nebude tolik o Jonasi Mekasovi, jako o výstavě
probíhající do 22.4.2013 v Doxu a nesoucí název: „Jonas Mekas:
...Pokračuji v cestě...Záblesky minulosti kolem...“. Ne snad s
úmyslem zpochybňovat umělecký přínos této žijící legendy
uměleckého filmu, ale kvůli potřebě zamyslet se nad tím, o čem
se vlastně návštěvník Doxu na výstavě dozvídá.
Ve
třech patrech věže Doxu se nejdříve představuje cyklus videí
„Prvních 40“ (The First 40) přehrávaný ve čtyřech velkých
k sobě složených televizorech. V dalším patře „Projekt 365
dní“ (365 Days Project) a v posledním podlaží čeká menší
kinosál. Samotným filmům, promítaným v kinosále, se zde ale
vyhnu. Přestože je kino součástí výstavy zcela oprávněně,
tvoří v jejím kontextu spíše nadstavbu, ať už jakkoliv
podstatnou.
Fakta
o Mekasově tvorbě a životě si není těžké dohledat i vzhledem
k téměř paralelně probíhajícím výstavám v Londýně a
Paříži. Jejich recenze však mají trochu bulvární nádech. S
kým vším se Mekas potkal, koho natočil na jakou kameru, jaká
ocenění získal a koho svou tvorbou ovlivnil. I tento přístup se
zdá v něčem oprávněný, neboť Mekasovo dílo je hodně o něm
samotném. Navíc žije a stále se proměňuje spolu s ním. Nelze
ho označit za ukončené a jeho neustálá procesuálnost je patrná
i na výstavě. Stejně těžké jako mluvit o dílech, je označovat
Mekase jako „umělce“. Příhodnější by bylo označení „Muž
s kamerou“, které by zároveň odkazovalo k avantgardnosti
Mekasovy tvorby.1
Často
se v této souvislosti mluví o deníkové formě jeho filmů a
videí, o prostém záznamu reality, kdy se kamera stává
prodlouženým slídivým okem, daleko neohroženějším a
neúnavnějším než oko skutečné. Jedná se ale o prazvláštní
deník, když více než uzavřený, nezměnitelný zápis připomíná
proměnlivou lidskou paměť. Paměť ochotnou škrtat, trhat a znovu
spojovat před tím nespojitelné. Paměť schopnou vyvolat obraz
jakoby byl skutečností, jakby se děl teď a tady. Sám Mekas říká,
že „Každý obraz (filmové políčko) je skutečný, není
vzpomínkou“.
Tento
deník je o to zvláštnější, že byl sepsán ex post, tedy v
posledních letech. To je případ videí „Prvních 40“ (2006),
které recyklují starší i novější záběry z Mekasova „archivu“
zaznamenaných scén. Stejně tak „Projekt 365 dní“ (2007),
vycházející z nápadu New Yorské Galerie Mayi Stendhal, vznikal
ze sesbíraných záběrů v rámci spolupráce malého týmu. Oba
tyto projekty jsou volně dostupné na Mekasově webu a oba byly
primárně pro internet určené. Druhý více než první vybízí k
úvaze nad autorstvím vystavovaného díla. Není to vždy „umělec“,
kdo záběry natáčí, není to jen on, ale i tým lidí, kdo
pracuje na sestřihu. Je to také galerie, která videa rozdělená
podle měsíců na deseti obrazovkách prezentuje. A především
samotný divák, libovolně konzumující jednotlivá videa a
arbitrárně přeskakující od jednoho k druhému, který se na díle
podílí. Je to tedy ještě Jonas Mekas? Ne tak úplně. Není se
čemu divit, když „Autor“ zemřel již dávno2.
Těžko
se tak u tohoto projektu ubránit paralele k amatérským videím,
nahraným na mobilní telefon, zaplavujícím youtube a podobné
internetové stránky. V Mekasově podání je přeci jen patrné
zkušené oko dlouholetého kameramana – básníka.
Nejsem
si jistá, zda divák, který výstavu navštíví jednou, bude
schopen odnést si komplexní dojem, který by měla tato výstava,
nazývá-li se miniretrospektivou, zprostředkovat. Zvídavějšímu
je však jistě poskytnut prostor se s Jonasem Mekasem důkladně
seznámit během zvláštních promítání jeho filmů, nejen v
Doxu, ale i kině Ponrepo nebo Světozor.
1Jeden
z prvních avantgardních „dokumentárních“ filmů Dziga
Vertova „Chelovek
s kinoapparatom“ (1929).
2 Smrt
autora proklamovaná Rolandem Barthem v textu „The Death of the
Author“ (1967).
Tereza Hrušková
Žádné komentáře:
Okomentovat