V
galerii Leica probíhá výstava české fotografky Evy Fukové pod názvem
Pábení - termínem, vymyšleným Jaroslavem Vrchlickým pro označení
přestávky na kouření a významově posunutém Hrabalem na výraz pro volně
plynoucí vyprávění. Eva Fuková není příliš známou autorkou, nejedná se
však o další objevení z řad senzačních fotografů s podivínskými rysy,
ale spíše o zapomenutou fotografku. Spolu se svým manželem Vladimírem
Fukou emigrovala po roce `67 do Spojených státu, kde pokračovala ve
vlastní tvorbě. A dnes, po letech návratu do rodné Prahy, spolu s
kurátorem Alešem Kisilem pořádá první, ačkoliv jen „kapesní“
retrospektivu.
V
několika místnostech je představena jedna série děl a výběr přibližně
dvou desítek samostatných fotografií z období před a po emigraci. Tento
poměrně stručný retrospektivní výběr se vysvětluje jednak kapacitou
galerie a na druhou stranu autorčiným striktním tříděním vlastní tvorby -
během dlouhých let tvůrčí aktivity zanechala pouhou stovku fotografií.
Fuková
strávila své mládí v Československu v těsném kamarádství s Jiřím
Kolářem a surrealisty. Původně akademická malířka, začala experimentovat
s fotkou, ve které víc než zkreslené zaznamenání reality nalezneme
stopy mechanizmů, příznačných pro práce Koláře a surrealistické skupiny.
Vychytala svůj vlastní "nalezený koláž", materiálem pro který se stala
realita, posléze umístěna do filmového políčka. Každé dílo se tak stalo
svéráznou vizuální hádankou, ve které si divák pokouší najít klíč k
autorčinu vidění pomocí vlastní fantazii. Přesto tento čistě
intelektuální přístup, spočívající ve skládání vizuálních jevu není
jedinou linií, která se systematicky objevovala v raných fotografiích
Fukové. Mezi těmito záznamy mystické absurdity reálného života se často
vyskytnou jednoduché, ale velmi emocionální portréty lidí na ulicích
nebo pouliční událostí dokumentární kvality.
Max
Ernst kdysi označil koláž jako "setkání dvou vzdálených realit na
ploše, která je cizí pro obojí". Je pravda, že pro celé 20. století se
koláž stala jakýmsi symbolem nalézání nového pořádku ve vizuálním
chaosu. Přístup Fukové však dokazuje, že moc koláže není jen v možnosti
spojovat vzdálené jevy, ale nacházet střety cizích prvků v jedné
společné realitě.
Proto
její rané fotky nachází kolážovou logiku v realitě kolem, ze které se
pak formují vtipné a důmyslné kompozice - polštáře na sloupech, nebo
rámování kompozice skrze focení přes plynovou lampu, či portrét dítěte
ve výloze s nápisem „syrové sádlo“. Mezi těmito pracemi se objevuje i
vyloženě fotografická koláž, vytvořena pomocí vícenásobných expozic,
nebo spojením několika fotografií. Právě kvůli této technické hře a
spontánně zachycenými situacemi se Fukové podařilo zachytit hraniční
oblast reality a fotografické fikce - onoho hrabalovského pábení, volně
plynoucí komunikace vizuálních faktů.
Léta
strávená v Americe posunuly její tvorbu do více mechanického až skoro
konstruktivního projevu. Je cítit reakce na vizuální přehlcenost
reklamami a světly postmoderního chaosu New Yorku, které Fuková pak
dávala do kontrastu s osamoceně se objevujícími objekty, jako Socha
Svobody, nálepka na dvířcích nebo auto na silnici. Tady skoro mizí i
pouliční portrét, příznačný pro dřívější práce – ale možná je to jen
omezeným rozsahem prezentovaných děl. Rámec jejího experimentu přesto
zůstává vždy stejný – díky čemuž dává celému souboru prací jistou a
neměnnou výtvarnou kvalitu.
Virginia Vargolska
Žádné komentáře:
Okomentovat