Otázka,
zda přistoupit na hru, kterou umělec začal, je pro výstavu
probíhající v galerii Svit zcela základní. Patřím k těm
divákům, kteří se pobídkou ke hře zlákat nechají a proto
zcela na rovinu přiznávám, že mám pro práce Jiřího Kovandy
jistou slabost.
Instalace,
se kterou je divák konfrontován mohla dost dobře vniknout během
procházky po Smíchově, kde Kovanda posbíral pár vyhozených kusů
nábytku, trochu zeleniny z kontejneru, koberec, věšák na kabáty
a prázdnou krabičku od kondomů. Do některých kusů nábytku,
který díry neměl, je vyřezal a když nestačil nábytek našlo se
pár beden z překližky. Ale záleží vůbec na tom, jak těchto
„osm soch“ vypadá? Možná tak trochu. Ale jak moc?
Na
to odpovídá, i když opět v hádance „jedna žena“, mladá
dívka s plachým pohledem a rozbitým džbánem, která na příchozí
shlíží z drobné kopie obrazu Jeana-Baptiste Greuze (1773). Jde o
podobenství ztráty panenství, které předestírá (nebo by
alespoň mělo) náš přístup k objektům v druhé místnosti.
Ona
hra na hledání významu a podobnosti, která by jednotlivé „sochy“
spojovala se však stává stále více absurdní. Čím více
nápověd, utvrzujících ve správném čtení, divák získává,
tím více propadá odlišnostem, které celek ničí, dekonstruují
a vrací pátrajícího vždy zpět k rozbitému džbánu. Cítí se
pak asi jako ten, kdo urputně hledá nevěstu v Duchampově Velkém
skle („Nevěsta svlékaná svými mládenci“) a není
ochotný přistoupit na dadaistickou hru. Hru, která je ve stejné
chvíli mnohovýznamová stejně jako bezvýznamná.
To
co návštěvník ve svitu vidí je hlavně on sám. Řada věcí,
které se před ním objevují je zatěžkána významy. Ne každý
uvidí ve věšáku stojícím v roku Duchampův sušák na lahve a
celer na kubisticky tvarovaném podstavci si jen málokdo spojí s
Bohumilem Kubištou. Stejně tak, chceme-li není těžké nalézt
záplavu sexuálních narážek, které bychom, bez klíče v podobě
Greuzovy dívky, těžko hledali.
Záplava
otázek a nejasností, které nám výstava hází pod nohy, je
klíčová pro tázání se, „co je za obrazem?“. V
případě výstavy Osm socha a jedna žena je tato otázka
přímo zhmotněna kontextem dvou místností galerie. Rozbitý džbán
není explicitní výpovědí o proběhlé události. O to víc však
provokuje naše představy.
Tereza Hrušková
Tereza Hrušková
Žádné komentáře:
Okomentovat