pondělí 15. dubna 2013

Pábitelé


Kurátor výstavy Aleš Kisil na jedné z tabulí v doprovázející výstavu fotografií  Evy Fukové uvádí vývoj termínu pábení.  Jako první ho použil umírající Jaroslav Vrchlický, od něhož ho později  převzali Kamil Lhoták a František Hrubín. Slovo se brzy uchytilo mezi nejbližším okruhem přátel a získalo nejrůznější významy.
Koho tedy ona přátelská skupina nazývala pábitelem? Byly to osoby a osobnosti na první pohled vzájemně nepodobné a nesouměřitelné. Pábitel byl právě tak naivní malíř, jako člověk potřeštěný zamilovaností, kutil slepující ze sirek staroměstskou radnici, jako třeba zas Stéphane Mallarmé, Velemír Chlebnikov, nebo Albert Enstein. (…) Těm i oněm se říkalo pábitelé pro jeden jediný, a nadmíru závazný společenský znak. Pro schopnost jedněch i druhých nechat se nadchnou, unést, okouzlit, pobláznit, uřknout představou a snem a dát jim ze svého a na svůj účet cokoliv beze stínu postranní myšlenky, bez jakékoliv opatrné rozvahy a kalkulu. Pábitelem byl míněn člověk jak osudem povznesený, tak osudem usmýkaný, vždycky ale člověk mající svou velkou touhu a ideu, své vznešené nebo i jen komické bláznovství, své uhranutí, svůj osud.  
Takto pokračuje tabulkový text a jako autor je Kisilem  uveden   Emanuel Frynta, pábitel[1], který pábil[2] spolu s některými členy skupiny 42  specifický okruh lidí, jehož středem byl bezesporu charismatický Jiří Kolář, ovlivňující velké množství svých spolupábitelů[3] jak uměleckým, tak lidským způsobem. Pokud bychom se chtěli vyhnout takto tvrdě konkrétní rétorice, aby snad  bodovým Kolářo – centrismem nedošlo k poškození jiných silných pábivých[4] individualit, je stále nutno uznat, že vytvářel  minimálně ohromné těžiště a živnou půdu, magnetizující k sobě zřejmě lehce nadpřirozenou  silou množství zajímavých lidí. Lidí různého druhu a zaměření, kterým právě pábení bylo velice blízké.
Z tohoto prostředí pochází trojice významných českých pábitelek[5],  Eva Fuková, Emila Medková a Běla Kolářová, pro které je typické propojení vlastní pábivé [6] činnosti s aktivitou jejich mužů  Vladimíra Fuky, Mikuláše Medka a Jiřího Koláře. Všechny přistupovaly k fotografii experimentálně a našly si vlastní originální způsob, jak  zpábit[7] své myšlenky, což je zařadilo mezi nejvýznamnější české fotografky 20. Století. Všechny zmíněné autorky se zabývaly uměleckou fotografií, k jejímž největšímu rozvoji došlo během 60. Let. Tvůrčí fotografie  jen pábit[8] svět, ale reflektovat i subjektivní postoj umělce.
Dílo Evy Fukové bylo ovlivněno lettrismem a surrealismem. Ve své tvorbě využívala náhodného setkání  a nalezené objekty, pábení[9] všednosti a absurditu. Svoje fotografie realizovala způsobem, který je blízký popartu  ve spojení s lettrismem a informelem. Jiří kolář spáboval[10] její fotografie do celků, a tak vznikla například  konfrontáž, nebo reportáž a doprovázel je texty.  Otázky by v tomto směru mohly vyvolávat fotky andělů, které mají  vkládací potenciál koláží příliš starého muže. Nebylo by tedy nezajímavé vědět, zda právě toto není jedna z jeho příspěvkových prací. Nic takového není však na výstavě uvedeno. Dá se jen předpokládat, že konstelace obrazů nevznikla kurátorským zásahem, protože to by se zdálo jako celkem razantní intervence do penisové poetiky daného místa a pábitele[11] by jistě rozesmutnělo, že zde nemůže hledat hlubší autorský smysl.
Z tohoto zaměření organicky vyrůstají  i nejvýraznější specifika Fukové tvorby – humor, práce s náhodou a cit pro kompozici obrazu. Stejně jako do pábidel[12] mnohých ostatních, i do jejích prací se otiskl vliv Jiřího Koláře. Zrovna před nedávnou dobou skončila pábidla[13] korespondence mezi příliš starým mužem a příliš mladou dámou Beatricí Bizot, kde jme mohli vidět plejádu všech možných  koláží, roláží, proláží, muchláží atd.  Právě koláže, kde Kolář pracuje s jakýmsi vykrajovátkovým efektem a vyprázdňuje různé tvary na klasických obrazech, aby je posléze naplnit jiným krémovějším významem, jsou v některých dílech rozeznatelné. Mám na mysli konkrétní momenty, kdy nám komiksová stránka poodhaluje zvídavé očíčko automobilu, nebo boty fotkově vycpané senem. Lettrismus, tedy práci se slovem zbaveným původního významu, zase objevíme v kumulacích informačních tabulí, čímž vzniká jakási foto – báseň.
                Dalším vlivem by mohla být díla Běly Kolářové, kombinují tvarovost a beztvarost, nebo  uspořádanost a neuspořádanost. Tyto prvky vytvářejí formální a obsahové napětí , tak důležité pro vnitřní život Fukové fotografií. Podobným systémem funguje i zásadní entita humoru, jež je podle mého názoru  nejsilnějším momentem většiny vystavených pábítek[14]. Inteligentní humor založený na surrealistické náhodě dvou setkávajících se protikladných prvků, sofistikovaně vytříbených nepřehlédnutelným pábením[15] autorky.

Díky přiloženému textu o pábení a pábitelích by divák snad mohl dokonce na malý okamžik pocítit lehký záblesk závisti k oné skupině přátel, nabytých ohromným pábitelským[16] potenciálem a bezmeznou ochotou ponořit se do realitu deformující dětsko- dospělácké hry.

Dítě plné přírodního sádla stráží chalupovou scenérii vyrovnaných kulatin, rámovaných do kinofilmového okýnka dveřmi přistaveného automobilu. Tento technologický prvek, neodmyslitelně patřící k domácké náladě, vytváří  úchvatný kulato- hranatý skoro abstraktní obraz, poukazující na tlustého pána v teplákách mydlící svůj skvost v lesním potoce extrémně pěnivým a nevybíravě agresivním sovětským mycím přípravkem.




[1] spisovatel
[2] tvořil
[3] Spolutvůrců
[4] tvůřčích
[5] autorek
[6] tvůrčí
[7] ztvárnit
[8] zrcadlit
[9] poezii
[10] sestavoval
[11] diváka
[12] děl
[13] výstava
[14] prací
[15] vkusem
[16] tvůrčím

Žádné komentáře:

Okomentovat