neděle 21. října 2012

Zrod umělce emigrací



Dosavadní zájem o Molzera lze popsat vyhledáním jeho jména na internetové databázi světových aukcí. Za posledních několik let bylo draženo pouze jedno jeho dílo z roku 1974 a je u něj lakonická poznámka „Unsold“.


     V Galerii S Zdeňka Sklenáře v Praze byla do soboty 20. 10. 2012 k vidění výstava „Krátká cesta Milana Molzera“. Kurátor Peter Bielický zde prezentoval ucelený výběr Molzerových děl, která pocházejí z jeho vlastní sbírky a ze sbírky Věry Roem. K výstavě byl vydán i vynikající katalog (design studia Aleše Najbrta) dosud známých děl autora s popisem všech aspektů Molzerovy tvorby (autoři Peter Bielický a David Galloway). Galerista Sklenář o existenci Molzera věděl od poloviny devadesátých let a myšlenka na jeho samostatnou výstavu v Čechách se rýsovala od roku 2010. 



     Je třeba dodat, že se jedná o první prezentaci Molzerových děl v zemi, kde se narodil. Jeho výtvarná dráha začíná po emigraci do Německa na konci 60. let 20. století a končí jeho sebevraždou v roce 1976. Za svou krátkou výtvarnou kariéru se stal význačným umělcem düsseldorfského okruhu umělců, o čemž svědčí dvě desítky samostatných výstav i jeho posmrtné uvedení na výstavě Dokumenta 6 v Kasselu. Pro Molzerovu uměleckou dráhu mohla být významným impulzem výstava newyorského minimal artu v dusseldorfské Kunsthalle či kontakt s umělci v emigraci, jako byl například František Kyncl.
     K Molzerově tvorbě: Po formální stránce se jedná o struktury vytvářené prořezáváním papírů. Dále pak o lineární kresby tužkou – jakési cestovní deníky, které vznikly během jízdy dopravními prostředky a které reflektují ve změnách linie otřesy během cesty. Uveden je i jeden velmi pastózní olej, vizuální stránku lze srovnat s prořezávanými strukturami, a také vertikální objekt vzniklý vrstvením papírů.
Architektonická stránka výstavy (Federico Díaz) nás uvádí do velmi čistého prostoru „bílé krychle“, kde dojem z vystavených děl neruší popisky (najdeme je na zemi pod jednotlivými díly ve Sklenářově oblíbené kombinaci „bílá na bílé“) a laboratorní defilé děl pod skleněnými víky drží Molzerovy prořezané struktury v bezpečí od svodů, ke kterým neposedné z nás vybízí. Jakéhokoliv návštěvníka a hlavně fotografa zase naštvou svou tendencí clonit a házet stíny při prohlídce či snaze udělat snímek. Nebýt těchto „prosklených rakví“, návštěvník by jistě rád rozehrál dechem padající kadeře vyřezané z papíru. Jejich nepravidelnost by jistě holiče uvedla v pokušení je učesat či přistřihnout. Jejich vyvážená barevnost a dokonalá pravidelnost bezpočtu jejích vlásků zas upomíná k přírodninám. Molzerovy struktury se mohou chlubit boštíkovskou dokonalostí.


     Co se týče kreseb - deníkových záznamů pohybu, které jsou jakýmisi EKG Molzerových cest, tak ty jsou mnohdy opatřené jízdenkami příslušných vlaků či tramvají nebo dokonce razítky průvodčího. Jejich lineárnost koresponduje s prořezávanými díly, ale namísto pevného stisku instrumentu, který vnímáme u řezaných struktur, se zde Molzer dostává do pouhého zprostředkovatele náhody, která přichází z chvění, vznikajícího pohybem. Této náhodě dává úřednický nádech (razítka průvodčího) a jejich řadu ukončuje německým Tod (smrt). Americký historik umění David Galloway v souvislosti s Molzerovou tvorbou hovoří o transcendenci času, německý galerista Helge Achenbach mluví o Molzerovi jako seismografu dění kolem sebe sama a kurátor Molzerovy české premiéry Bielický zase o nosném tématu stopy v autorově díle. Tento cyklus kreseb je vším výše citovaným zároveň. Je až s podivem, jak vyzrále Molzerův styl působí, uvědomíme-li si, že vše, co z autora známe, vzniklo během přibližně osmi let.


     Výstava přichází v klasické sklenářovské preciznosti s neznámou figurou, v 70. letech etablovaného umělce, který zapadl kvůli svému náhlému úmrtí. Kurátor Bielický předpokládá, že po této výstavě a zejména plánované výstavě v Dusseldorfu, se na veřejnosti začnou objevovat nové a doposud neznámé práce.

(c)
text: Petr Hošek
fotografie: Milan Juřica

Žádné komentáře:

Okomentovat