Krátká cesta Milana
Mölzera
Tento
měsíc jsme měli možnost vidět výstavu „Krátká cesta“ v
Galerii Sklenář v Praze ukazující tvorbu Milana Mölzera, umělce
českého původu, který ale není v České republice příliš
známý. Jednalo se o jeho vůbec první výstavu u nás.
Milan
Mölzer se narodil v roce 1937 v Praze. Věnoval se různým formám
uměleckého vyjádření. Vystudoval polygrafickou školu v Liberci,
ale působil také například jako mim v Černém divadle Jiřího
Srnce. Po sovětské okupaci emigroval do Düsseldorfu, kde se začal
plně věnovat výtvarnému projevu na Akademii výtvarných umění
u profesora Gerharda Hoehmeho. Tehdejší „svobodomyslná“
situace v západním Německu na něj měla silný vliv. V té době
v Düsseldorfu působilo hnutí Fluxus, Joseph Beyus zakládal
Svobodnou mezinárodní univerzitu. Umělci se scházeli v
legendárním klubu Creamcheese, poslouchala se americká rocková
hudba. V Galerii Schmela, kterou Mölzer navštěvoval, se konaly
výstavy Yvese Kleina a členů skupiny Zero, Otta Pieneho, Günthera
Ueckera a Heinze Macka. Jeho velkým inspiračním zdrojem byl Mark
Rothko a pak také již zmíněný Gerhard Hoehme, jeden z
nejznámějších představitelů německého informelu. Během své
krátké výtvarné tvorby, která byla ukončena v roce 1976
dobrovolnou smrtí, si vytvořil osobitý styl a již během svého
života byl zastoupen na uznávané Documentě 6 v Kasselu.
Na
výstavě „Krátká cesta“ byla ukázána hlavní témata
Mölzerovy tvorby sedmdesátých let – papírové struktury,
amphibolinové reliéfy a kreslené zápisy z jeho cest po Německu.
Všem z nich je společná formální přesnost a gestická
technika vycházející pravděpodobně z divadelních zkušeností.
Silného minimalistického výrazu je zde docilováno za použití co
nejméně prostředků.
Ve formálním vývoji se
Mölzer mimo jiné inspiroval tvorbou Lucia Fontany, jenž vytvořil
svá první perforovaná plátna v roce 1949 a v šedesátých letech
se obrátil k vrstvení pastózních barev. U Milana Mölzera se
ale na rozdíl od Fontany projevují u papírových řezaných
strukur dvě odlišné polohy. Jedna bravurně přesná, drsná, z
které je cítit násilí, při kterém struktura vznikala. Pomocí
vrstvení kontrastu tmavých a světlých papírů zde Mölzer
dosahuje hloubky a na jednom reliéfu dokonce „op-artového“
efektu. Druhá je organická, nespoutaná. Působí tělesně jako
zvířecí srst vybízející k pohlazení a zároveň velmi
zranitelně, ukrytá za průhledným plexisklem. Tato smyslnost se
trochu blíží možná i kvůli použití nezvyklého křehkého
papíru ženskému výtvarnému projevu.
Dalším
Mölzerovým tématem jsou vizuální cestovní záznamy. Jsou to
zápisy z cest tramvají a vlakem pořízené na způsob
seizmografu. Tyto křivky společně tvořící ubíhající krajiny
se kroutí po arších papíru a znázorňují časový průběh
cesty. Jsou určovány drkotáním vlaku. Tento princip rytmizace
můžeme vidět v Čechcách v tvorbě Milana Grygara, jehož
minimalistický projev mají s Mölzerem společný. On sám
vytvářel kresby na základě poslechu hudby, kterou zároveň
nahrával, takže poté vzniklo dílo, jež zaznamenávalo skutečnost
dvojím způsobem. Tyto zvukové kresby zapisoval do partitur, které
formálně působí podobným dojmem jako Mölzerovy zápisy.
Na
pořádání této výstavy se podílel profesor David Galloway,
který vystavoval Mölzerovy práce v roce 1975 v Düsseldorfu, a
blízký Mölzerův přítel a sběratel Peter Bielicky, jenž se
celý život snaží o popularizaci jeho děl. Ukazuje se na ní, že
porevoluční dluh na rehabilitaci exilového výtvarného umění
není ještě zplacen a že je stále ještě co objevovat.
Žádné komentáře:
Okomentovat