Co je umění? Jak jej prezentovat? A
jak by měly výstavy současného umění vypadat? Poměrně nelehké otázky si klade
podzimní výstava pražské galerie Tranzitdisplay. Kurátor Tomáš Pospiszyl se
rozhodl vystavit ne pár vybraných děl, ale rovnou celou část archivu
slovenského konceptuálního umělce Júlia Kollera, kterou má od Slovenské národní
galerie k dispozici. A že nepůjde o tradiční výstavu, napadne návštěvníka
hned při vstupu do galerie.
„Pojďte dál! A poprosím Vás, abyste
zůstali na této straně stolu,“ vyzve Pospiszyl účastníky komentované prohlídky.
Má přitom na sobě bílý plášť a vážný výraz ve tváři. Malý prostor ohraničený
policemi s velkými bílými krabicemi navozuje pocit tajemného archivu či knihovny. Snad badatelny, nabízí se. Ve chvíli je třeba přehodnotit svá očekávání. Na tuto
výstavu se nepřišlo umění pouze obdivovat, ale vskutku zkoumat, probádávat.
Július Koller, stále balancující na
hraně mezi konceptuálním, dadaistickým a land-artovým umění, se po celý svůj
profesní život věnoval sbírání rozličných výstřižků, úryvků z magazínů, ilustrací, ale také odpadového materiálu. Vášeň pro archivování však přerostla do
enormních rozměrů, když se Kollerovi podařilo naplnit krabicemi a balíky celý
byt. Po smrti umělce vytanula nejednomu historikovi umění na mysli otázka, jak
celý archiv komplexně chápat? Jedná se o jeden velký projekt, který
koresponduje s dadaistickým osvojováním si světa, nebo můžeme hovořit o
zapálené snaze alespoň částečně kategorizovat a roztřídit vizuální a textovou
kulturu, která nás zahlcuje? Je možné mluvit o umění, jež si zaslouží
pozornosti galeristů, nebo je třeba s archivem nakládat jako s možným
inspiračním a podnětným zdrojem pro Kollerovu tvorbu?
Před těmito všemi otázky stojí
návštěvník výstavy, odpovědí se však dočká jen stěží. V jednu chvíli se
Pospiszyl obrátí na účastníky a zeptá se: „Je toto umění? My to nevíme.“
Nikdo nic netuší, ale je třeba si
přiznat, že dilema by zřejmě nevyřešil ani samotný Július Koller. Už určitá
tajemnost kolem celého archivu za umělcova života vypovídá o tom, že se jedná spíše o soukromou
zálibu, která je bizarní především svými rozměry. Spolu s určitou
teatrálností, která návštěvu archivu doprovází, se nabízí hned další otázka-
není tu nakonec největší fetišista sám kunsthistorik, hledaje nenalezitelné?
Tranzitdsiplay touto výstavou zároveň
potvrzuje svou roli provokativního experimentátora na pražské galerijní scéně.
Stává se platformou, která nenabízí pouhou prezentaci umění, avšak pokládá
obecnější otázky týkající se nejen problematiky vystavování, ale také samotné
podstaty umění. Není důležité, aby byly všechny otázky nakonec zodpovězeny. Zásadní je, že existuje prostor, kde je možné v dialogu pokračovat. A zároveň bude zajímavé sledovat, co se bude s archivem Júlia Kollera dít dál.
Anna Remešová
Anna Remešová
Žádné komentáře:
Okomentovat