Archiv Júliuse Kollera: Badatelna; Tranzitdisplay 12/9-4/11 2012
Příznačně 28. října - v den české
státnosti - jsem zhlédl Archiv Júliuse Kollera – slovenského umělce
v české metropoli. V mozku se mi rozvířilo mnoho otazníků ohledně
pojmu interpretace a jejím významu. O tom pro mě výstava byla.
[Nejdříve jsem usedl ke stolu v první
části místnosti a začetl se do archů, které výstavu přibližují. Roztěkaný zrak
přejížděl přes stůl s knihami, dotazníky a katalogem předešlé výstavy
Júliuse Kollera v Bratislavě. Podtrhával jsem si pojmy jako „synoptická
mapa moderní civilizace“, „privátní sonda do veřejné sféry a masové kultury“ či
„vědeckofantastická retrospektiva“ a přemýšlel, zřejmě jako všichni
návštěvníci, jak výstavu-archiv uchopit a jak jí pochopit. Pohovořil jsem
s průvodcem a dozvěděl se, jak na instalaci pohlíží návštěvníci: Zaraženě
procházejí, sedí u stolu, listují v knihách a katalogu, vejdou do prostoru
badatelny a pohlíží na štítky krabic z obchodu IKEA, ve kterých je zlomek
Kollerovy pozůstalosti. Nejoblíbenějšími krabicemi jsou ilustrace a výtvarné
polotovary. Osobní manipulace dovolena není, na vyžádání je možné nahlédnout do
obsahů krabic. Začal jsem si malovat plánek instalace
a mozek si vybavoval jiný archiv – ten
Emila Filly, vystavený v Kutné Hoře před několika lety. Usrkl jsem
kávu, přečetl Kollerovo „Toto je obyčejná hadra, která sa právě mení na
umělecký objekt“ a na několik sekund mi ta věta přišla přiléhavá právě pro tuto
instalaci – „toto je skrumáž výstřižků, která se právě mění na umělecký objekt“.
Mozek požadoval revidovat paradigma, že v galerii jsou vystavována
umělecká díla. Rozhodl jsem se tedy udělat si v tomto archivu-platformě
to, co jsem považoval za svůj úkol– udělat si svojí výstavu, být kurátorem. Čím
jsem omezen a jaká byla a bude cesta těchto artefaktů k mému zraku? Julius
Koller cosi sesbíral a není od věci zmínit, že sesbírané množství
výstřižků-objektů ho poněkud omezovalo v žití v jeho bratislavském
bytě. Tuto Kollerovu interpretaci zdědilo několik institucí, které ji interpretovaly
tím, že její zaměstnanci ji roztřídily. Z této již dvojitě interpretované
skutečnosti byla kurátorem Tomášem Pospiszylem udělána další interpretace –
selektoval celek a přivezl do Prahy část archivu. A poslední krok – již čtvrtou
selekci provedu já, jako účastník (nepřišel jsem na návštěvu, ale účastnit se
procesu) výstavy.]
Požádal jsem o otevření těchto krabic:
FOTO-AKTY, VÝTVARNÉ POLOTOVARY, PLOŠNÉ VÝTVARNÉ OBJEKTY, ILUSTRACE A a ILUSTRACE
B. V první jmenované krabici se zjevily ženské akty ze 70. let, ukřižovaný
nahý Kristus na reprodukci Ukřižování od Mistra vyšebrodského oltáře,
fotografie nahých černošek z cest Zikmunda a Hanzelky, návod na pračku a
vánoční pohledy. Vše nalepené na žlutých hrubých čtvrtkách rozměru A3. Pro sebe
jsem si interpretoval vánoční pohledy jako zástupný symbol Vánoc, které jsou
jednou za rok a vyvolávají stejně radostné pocity jako pohled na lidský akt, na
který se (alespoň v Kollerově době) nebylo možno dívat tak často jako
dnes. Návod na pračku zas může býti narážkou na chybějící ošacení, které je po
čas nahoty práno. Má hlava přistupovala na tuto hru a vymýšlela si možné
asociace a kontaktní možnosti materiálů mezi sebou.
Plošné výtvarné objekty odhalily již známý
formát čtvrtek, na kterém byly drobné kresby vzniklé drippingem akvarelových
barev, strhnutím papíru nalepeného na podklad, minimalistické čáry provedené
tužkou. Vznikaly spontánně či během dlouhého procesu? Vznikly za účelem
vystavení? Jak by Koller chtěl, aby s nimi bylo v této situaci
nakládáno?
Po této krabici jsem si uvědomil jednu
závažnou změnu oproti své běžné návštěvě galerie: Jsem v neustálé
interakci s „manipulátorem“ obsahu krabic. Přítomnost cizího člověka při mém
uměleckém zážitku byla něco neobvyklého a nutně pro mne znamenala jistou
komplikaci ve vztahu k obsahu vizuálního materiálu, který byl jím
předkládán s jeho bezprostředním komentářem. A toto byla další z řady
interpretací, která byla kladena mezi mne a Kollera.
Krabice Ilustrace odhalila kresby Heleny
Zmatlíkové. Příběh, který se v této krabici odehrával, byl poněkud náročný
na pochopení: Ilustrace různých autorů poskládané a poslepované k sobě a
opět navršené do krabice. Jaký byl účel tohoto konání? – podobně jsem se ptal
sám sebe, jako se mne později ptal dotazník: „Jaký je smysl podobného
sběratelského celku? Jde o výplod dětinské zábavy nebo zvláštní duševní
patologie?
Když se zoufalí pacienti doktora Karla Nešpora
z protialkoholického oddělení Bohnické kliniky ptají, co mají dělat se
životem, radí jim psát například paměti. Archiv Júliuse Kollera jsou pro mě
jeho vlastní paměti v poněkud bizarní podobě. Přinášejí osvobozující a
nabíjející dojem. Nestoupal jsem po schodech k východu z galerie
utrápen a uchozen jako z velkých muzeí obvykle bývám po stejném čase, jaký
jsem strávil s Júliusem Kollerem. Důvod: nutnost mé aktivity, která mi
dovolila vytvořit si osobní vztah ke své (já volil krabice!) výstavě. A konečně
jistý duchampovský dadaismus, který mne celou dobu udivoval a vyvolával nové a
nové souvislosti. Na výstavu lze podle mne chodit každý den a vždy vidět něco
jiného. Tento fakt vnímám jako velký přínos této události. Zmíněný fakt nezastiňuje,
ale vlastně odpovídá na otázku „stojíme před uměleckým dílem?“
(c) Petr Hošek
(c) Petr Hošek
Žádné komentáře:
Okomentovat