Podzemní
prostory Tranzitdisplay nechávají diváka nahlédnout do Archivu
Júliuse Kollera (1939-2007), významného Slovenského (nejen)
konceptuálního umělce. Výstava, co není tak úplně výstavou (a
to se značí již v jejím názvu: „Archív
Júliusa Kollera: Badatelna“) a pohybuje se někde mezi prohlídkou
kuriózní pozůstalosti a performance, si vlastně neklade tak úplně
za cíl představit umělce a už vůbec ne prezentovat v celistvosti
jeho dílo. Július Koller nepatří v Čechách mezi známé
osobnosti poválečné umělecké scény a o to nevěrohodněji může
působit i prohlídka archivu s kurátorem výstavy Tomášem
Pospizsylem. Náhodný divák „z ulice“ (i když s touto téměř
nepravděpodobnou návštěvou se v Tranzitdisplay skoro nedá
počítat), by mohl nabýt dojmu, že je buď osobnost Kollera nebo i
prezentovaná část jeho archivu výplodem fantazie organizátorů
výstavy.
Tento
pocit není náhodný a jistě se odvíjí od celého konceptu
„výstavy“, která především klade otázky, na které je nutné
vždy a znovu odpovídat tváří v tvář každému umění. A sice,
„co je vlastně uměleckým dílem?“, „kde se nacházejí jeho
hranice?“ a především pak, v souvislosti s vystavenou Kollerovou
prací, „Jaké je právo kurátorů, případně správců uměcovi
pozůstlosti, vkládat nové významy do něčeho, co je dost možná
vůbec mít nemělo?“.
Výstavní
projekt v sobě tak skrývá několik možných dimenzí uchopení. V
běžném návštěvníkovi jistě vzbudí více jak 30 velkých,
nejrůznějšími výstřižky z časopisů, pohlednicemi,
reprodukcemi a „uměleckými polotovary“ naplněných a pečlivě
tématicky popsaných beden zvědavost ohledně Kollerovy tvorby.
Snad již jen kvůli tajemnému nádechu celé prezentace, která je
důmyslně vedená a nechává divákovi pocit relativní volnosti ve
výběru tematických okruhů archivu, tzn. beden, jejichž obsah je
mu po té s největší opatrností v bílých rukavičkách
předkládán, vidíme a odnášíme si každý z výstavy něco
jiného.
Problém
archivu však je, že nelze vnímat selektivně a je nutné počítat
s každou jeho jednotlivou částí. Protože právě v ne zcela
uspořádané komplexitě a nejasné definovatelnosti tkví podstata
archivu, jenž neshromažďuje informace o realitě 70. a 80. let,
ale naopak odkazuje k něčemu za každodenní realitou, k něčemu
co se může jevit jako vnitřní universum Júliuse Kollera. A to,
že výstava může být těžko uchopitelná ve chvíli, kdy se nad
ní začneme zamýšlet a kdy se pokusíme odpovídat na výše
uvedené otázky, podtrhuje její význam v rámci současného
uměleckého dění.
Žádné komentáře:
Okomentovat