Düsseldorf a jeho
Milan Mölzer
Kurátor výstavy Peter Bielický se zabývá prací Milana Molzera z posledních
let jeho života, která prožil v Düsseldorfu a studoval zde Uměleckou
akademii v letech 1969 – 70 u malíře informelu Gerharda Hoehmea. Mölzer
navštěvoval grafickou školu v Liberci a po studiích se živil jako sázeč.
Později se pod vedením choreografa Miloslava Lipinského naučil hrát pantomimu,
která byla v té době velice
populární a účinkoval v několika divadlech. V roce 1968 musel s celou
rodinou emigrovat do Německa, kde před svou smrtí roku 1976 vytvořil většinu
svých děl a stal se významným umělcem podílejícím se na mnoha výstavách.
Mölzerovo dílo navazuje na ZERO art movement, umělecké
hnutí založené v Düsseldorfu Ottem Pienem, Heinzem Mackem a Güntherem
Ueckerem. Tato skupina se návratem k pomyslnému nulovému bodu chtěla
distancovat od činů předešlých generací a oslavovala příchod nové doby. K výrobě
svých děl členové skupiny používali hlavně každodenní materiály, jako byly
třeba kartony a role od toaletního papíru. Součástí této skupiny na mezinárodní
úrovni byli i Jan Schoonhoven a Henk Peeter patřící k nizozemské odnoži.
Když se podíváme na Schoonhovenovy řezané a lepené geometrické reliéfy a
Peetersovy obrazy tvořené umělou srstí je jasné, že odtud Mölzer musel čerpat svou
inspiraci. Dalším ovlivňujícím faktorem
byl informel zprostředkovaný hlavně malířem Gerhardem
Hoehmem, ve kterém bychom mohli najít
předpoklady pro Mölzerovy amphibolinové reliéfy. Posledním zdrojem inspirace
byl concretism, neboli konkrétní umění, což byla forma abstrakce, která neměla
skrze jakékoliv symboly asociovat realitu, protože linie a barvy jsou samy o
sobě konkrétní.
Mölzerovo dílo reprezentované na výstavě lze
rozdělit do několika kategorií podle technik. Řezané papírové struktury, amphibolinové reliéfy a vizuální záznamy
z jeho cest. V některých svých prací používá také barvu, která
podtrhuje strukturu děl a psané slovo,
které je významově posunuje do nové roviny.
Na výstavě byly
největší měrou zastoupeny řezané
struktury, ve kterých Mölzer kromě jiného vychází z minimalistické
tradice a jednoduchými symetrickými zářezy porušuje povrch podkladu. Zvláštností
některých těchto prací je, že dochází k jakémusi překrývání dvou
plánů. Tyto plány nejsou odděleny, ale jeden vychází z druhého, jako by se
jednalo o důsledek určitého činu provedeného na podkladové desce. Spodní plán
se skládá z pravidelných a promyšlených zářezů, jejichž papírové přebytky
přečnívají a visí přes rovinu obrazu a tvoří tak další plán. V této
papírové srsti tušíme jakýsi systém nastavený první vrstvou, ale chlupatá změť
ho jaksi mate a vzniká tak příjemné
napětí, které činí celé dílo atraktivním. Toto pnutí je ještě zdůrazněno touhou pozorovatele
struktury se dotknout, která však zůstává neukojena.
Jiné řezané práce se skládají jen z jednoho plánu. Zde však
napětí pramení z jiné skutečnosti. Podklad je Mölzerem jaksi zraňován a
vzbuzuje dojem poraněné lidské kůže. Tato brutalita však není nijak ofenzivní
vůči pozorovateli a dopadá na něj jen v podobě neurčitého pocitu.
Dalšími vystavenými díly jsou obrazy
z amhibolinových fasádních barev. Tyto husté fasádní barvy využívá
k vytváření hutných basreliéfů, které opět vytváří symetrickou strukturu
porušenu vláčným chováním nanesené hmoty a zachází s tímto matriálem skoro jako
pekař s polevou. Obrazy na mě působí až poživatelným dojmem, který díky reálné
jedovatosti hmoty vytváří další šikovně skryté napětí.
Zdá se mi, že v různých textech vztahujících
se k výstavě, řada diváků upřednostňuje řezaná díla, která považují za
nejsilnější polohu autora a která tvoří většinu vystavených prací. Mě však více
zaujaly jeho kresby a fotografie
z krátkých cest. Osobně mám velkou slabinu pro tu polohu autorů, kde
reflektují sami sebe. Zahrnovat sám sebe do vlastní práce je určitá forma
legitimizace své osobnosti a opakované vracení
k sobě sama pro mě značí schopnost revize vlastních názorů. Nejvíce
mě proto oslovují díla, která jsou s autorem co nejvíce sepjatá. Přijde mi,
že abstraktní směry, ze kterých Mölzerova tvorba vychází často vedou spíše k tomu,
aby sám sebe do určité míry popíral. Proto si myslím, že právě fotografie a kresba s poznámkami jsou příjemným
vyvážením zbytku Mölzerova díla.
Žádné komentáře:
Okomentovat