Dílo
Milana Mölzera
(1937-1976) muselo urazit dlouhou cestu, než se poprvé po
čtyřiačtyřiceti letech představilo českému publiku v pražské
galerii Zdeňka Sklenáře. Zato životní cesta Milana Mölzera
trvala jen necelých čtyřicet let, než se ji sám roku 1976
rozhodl přetnout. Zcela nejkratší, ale umělecky daleko
nejplodnější, byla cesta Německem, kam původem český umělec i
s rodinou emigroval v roce 1968 a kde ještě za svého života
realizoval řadu úspěšných výstav.
V
souvislosti s Mölzerovou
první českou výstavou se nabízí otázka, proč bylo toto
evidentně významné dílo představeno až nyní a nestalo se tak
již dříve v posledních dvaceti letech? Jak uvádí v katalogu
Peter Bielicky, kurátor výstavy, byl Milan Mölzer
jednoznačně düsseldorfský umělec, ovšem kořeny jeho tvorby
nalezneme v Čechách. Představení jeho díla také potvrzuje
narůstající zájem o umění sedmdesátých let, což jen dokládá
dvouletá snaha ředitele galerie Zdeňka Sklenáře o dohledání
všech Mölzerových
děl, která se nacházejí v soukromých (především německých)
sbírkách. K tomu třeba dodat pro české publikum dobrou zprávu,
že jedno z děl zastoupených na výstavě zakoupila do svých
stálých sbírek i Národní galerie.
Čím
si dílo do této doby u nás téměř neznámého umělce vysloužilo
tolik pozornosti a pozitivních ohlasů? Dílo Milana Mölzera
je jen těžko oddělitelné od jeho osoby. Jak rozměrnější
reliéfní práce řezané do papíru nebo amphibolinu (vysoce odolný
lak), tak drobné seizmické cestovní kresby se pojí s jeho životem
i smrtí. Tyto dvě roviny jeho tvorby se mediálně různí a přeci
spolu vnitřně souvisí. Reiseheft (cestovní poznámkový blok) i
Reisetagebuch (cestovní deník) vznikly v roce 1976 při dvou
cestách vlakem a nechávají pronikout blíže k umělcovým
myšlenkám, které se vynořují, zatímco umělcova ruka volně
přejíždí po papíře vedena rytmem chvění vlaku. Třetí soubor
takových kreseb vznikl při skupinové cestě z Düsseldorfu do
Amsterodamu, která byla určitým uměleckým happeningem, jehož
účastníky byly kromě Milana Mölzera
ještě Alex Kayser, George Brecht a Andre Thomkins. Záznam cesty
vyšel roku 1977 formou katalogu, obsahujícího jak seizmické
kresby a fotodokumentaci, tak rozhovor zúčastněných (nahrávaný
celou dobu na pásku).
Na
výstavě je prezentován jen zlomek kreseb a to především těch,
kde se již objevují umělcovy existenciální pochyby. Vystavená
řada těchto „automatických deníkových zápisů“ pak končí
fotografií Mölzera,
prořezanou tak jako jeho papírové reliéfy,naznačující tak
způsob Mölzerova
odchodu ze světa.
Desítka
vystavených reliéfů zastupuje další zhruba padesátku do
dnešního dne dohledaných prací a v šíři rozvíjí formy lišící
se barvou, vzorem, materiálem či způsobem řezání, všechny však
založené na principech rytmu, harmonie, destrukce a znovu
povstávání. Drobné šupinky chirurgicky přesně řezaného
papíru vytváří hapticky přitažlivý povrch, který však našemu
hmatu uniká pod ochranu plexisklových krytů, kterými jsou obrazy
od začátku opatřeny. Je to především pro každého vnímatelná
krása křehkého a při nesprávném zacházení snadno zničitelného
papíru, který zde ožívá, lehce se natahuje směrem k
pozorovateli a nechává mu nahlédnout pod povrch, pod kůži, do
svého pomyslného nitra.
Přestože
by bylo jistě možné uvést řadu vlivů i paralel jak ke světovým,
tak domácím umělcům, přináší dílo Milana Mölzera
nové senzuálně-vizuální kvality, které nejenže obohacují náš
pohled na dobu sedmdesátých let, ale jsou díky své hluboké
senzibilitě a možnostem vnímání působivé i v rámci umění
současného.
Žádné komentáře:
Okomentovat