Na téma graffiti v městské knihovně vyšel v periodiku art +
antiques na měsíc říjen celkem obsáhlý
článek od Radka Wohlmutha, samotného kurátora výstavy. Autor se zde čtivě snaží
přiblížit nezasvěcenému čtenáři nejdůležitější základy celého fenoménu, nastíní
vývoj, dešifruje nejzákladnější slangové výrazy a vylíčí základní problematiku
i sociální kontext. Proto se domnívám, že by nemělo cenu snažit se konkurovat
tomuto článku co se týče obsahu výstavy i faktických informací a spíše na něj
naváži.
Wohlmuth ve svém textu naznačuje několik proudů pouličního umění, ale
přímo je nedefinuje a nesrovnává. Tradiční graffiti je čistě hra se slovy –
přezdívkou autora. Kvalita je určována především tvarem a stavbou znaků,
ladností tahů, provedením stínů atd. Zatímco Street art je jakékoliv umění
vytvářené na veřejných místech s mnohem širší škálou médií a technik. Využívá
např. takzvané 3D graffiti, nálepky, videoprojekce nebo šablony a je nazýván
také post – graffiti.
Z těchto definic je každému kdo výstavu shlédl jasné, že právě
post – graffiti je hlavní doménou pražské výstavy. Tento praktický nový směr je
pro veřejnost přístupnější, zábavnější a estetizovanější. Jeho autoři pracují s plochou
jako s obrazem, určeným pro prezentaci v galerii. Zde však vzniká otázka,
jaká míra konzumnosti musela vystavené piecy a jejich autory postihnout, aby
bylo vůbec možné jejich práce v galerii
vystavit.
Základem pouličního graffiti totiž je, že vychází organicky ze
struktury uzavřené komunity, která se vyhraňuje vůči společnosti. Uvnitř této
subkultury vznikají crew, které mají svá vlastní pravidla, své hodnoty a
graffiti za umění často nepovažují. Je tedy otázkou, zda graffiti patří do
galerie. Ne pro to, že je mnoho běžných pozorovatelů považují pouliční projev za
vandalismus, ale pro to, že tím dochází k popření základní logiky
tohoto směru. Graffiti je často považováno za adrenalinový zážitek, za tvorbu
ve vypětí a pod nátlakem stresu. Za značku naprosto záměrně určenou jen dalším
writerům a vytvořenou tak, aby byla
většinové společnosti opravdu nesrozumitelná. Tento koncept je však převedením
do galerie narušen. Zde už existuje předpoklad, že dílo bude divákovi něco
sdělovat. Je vyvinuta snaha ho zprostředkovat širší veřejnosti a přiblížit jí
ho. Toto jsou faktory, které adrenalinový princip noční tvorby na zdi a další
zásady naprosto potírají. Nehledě na to, že většina tvůrců zůstává často anonymní,
což v galerii není dost dobře možné. Možná, že opravdové graffiti by do
galerie vůbec nepatřilo. Graffiti se totiž nechce líbit lidem a už vůbec je
nechce přesvědčit, aby ho akceptovali. Je paradoxem, že sám autor výstavy ve
svém článku používá primárně právě pojem graffiti, i když sám nepřímo zmiňuje,
že se většina prezentovaných děl se mezi opravdové graffiti řadit nemůže.
Zajímavý je však koncept výstavy sám o sobě, který zapadá do snahy GHMP nevystavovat díla jako solitéry vytržené z kontextu. U některých děl jsou zanechány stopy po jejich tvorbě, a nebo zbytky ochranných prostředků využitých při instalaci. Příznačné je, že díla jsou vytvářena přímo na zdi galerie, pro zvýšení autenticity. Podobnou tendenci bylo možno sledovat již na výstavě Kryštofa Kintery, který si mohl sám upravit prostor galerie prolamováním sádrokartonových zástěn a “ zabydlet“ si výstavní plochu díky umístěním fotografií, kreseb a některých předmětů ze svého ateliéru. Do této koncepce patří i vyskládané krabice v úvodu výstavy, které svým členěným povrchem působí možná spontánnějším dojmem než stěny dělící výtvory autorů do izolovaných segmentů.
Pokud chce nezávislý pozorovatel nasát opravdovou atmosféru graffiti,
stačí se oprostit od závislosti na čistotě veřejných i soukromých ploch, znovu
si prohlížet zevšednělé části každodenního života, nebo jen odlepit oči od
všudypřítomné sugestivní reklamy a určitě brzy na nějaký ten opravdový piece
narazí. Další poněkud osobnější možností je počkat,
až Vaše fungl nové dveře od panelákového domu zbombí nějaký writer. Ten
pocit hysterie, který bude otřásat Vašimi vnitřnostmi, když se budete horečnatě
snažit sundat vyobrazení navlhčeným kapesníkem – to je graffiti.
Žádné komentáře:
Okomentovat