sobota 1. prosince 2012

Posedlí městem, pomatení galerií


Posedlost něčím se stává legitimním aktem umělecké činnosti, proč by jí tedy nemohla být posedlost městem? Posedlost je však zároveň tím, co může zaslepit a připravit posedlého o tolik potřebný nadhled. A to se stalo v Městské knihovně městem posedlým writerům.
Nic proti jakékoliv formě streetartu, pokud je na ulici či v jiném veřejném prostoru. Galerie je však specifickým prostorem, který bych zrovna nenazval veřejným. Krása graffiti je mimo jiné v tom, že reaguje na určité místo a situaci. Jak však reagovat na bílé galerijní zdi? Není zeď jako zeď, každá má nějaký význam, kontext a je potřeba s ní pracovat individuálně, galerijní zdi zkrátka nejsou zdi podél železničních tratí, ani nelemují ulice. Vystřihované nálepky Swon jsou neuvěřitelně poutavé a silné právě v zapadlé uličce, kde je potřeba si jich všimnout, protože organicky vrůstají do svého podloží. Doplňují místo a poutavým způsobem stárnou. Ne tak v galerii, kde působí akademicky a sterilně. A právě to jsou dvě největší výtky na vše, co je v GHMP prezentováno. Graffiti je v galeriích neskutečně mrtvé a s ulicí má společný snad jen vizuální jazyk. A to k důvěryhodnosti rozhodně nepřidá. Prodejní galerie zaměřující se na graffiti zde vytvořily jakýsi mustr ideálně prodejných výtvorů writerů, kteří si tak snaží rychle vytvořit vlastní jazyk, který posléze nejsou schopni opustit, ať už pracují na plátnech, galerijních zdech či se pokusí vrátit zpět na ulici. Zřejmě nejviditelnější je tento trend na dílech Maskera, která jsou jasně rozpoznatelná a jedno jako druhé. Ano, graffiti a speciálně tagy mají blízko z vytváření značek a vlastního loga, to co však předvádí Masker nebo Pasta Oner je čisté brandování, dobře prodejná značka bez větších konotací, není to práce na sdělení, ale jen na formě, protože forma prodává a ne příběh nebo idea. Je legitimní si tvorbou vydělávat, ale s rozhodnutím svou tvorbu zpeněžit a vytvořit z ní zboží jde ruku v ruce odtržení od alternativy, onoho útulného brlohu, který však ke graffiti vždy neoddělitelně patřil.
Žijeme v době, kdy se každá další alternativa stává rychleji a rychleji mainstreamem, a graffiti nejsou výjimkou. Je však až zarážející, jak rychle tento žánr dosáhl své tržní hodnoty v Čechách. Jak rychle se z graffiti stal jazyk reklamy na vlastní ega, která se nezastaví před jakýmkoliv prostorem a dokáží se vetřít kamkoliv a ještě se utvrzovat v tom, že to je legitimní, nezbytné a jde o punc současnosti. Graffiti se také stalo jakýmsi lakmusovým papírkem tolerance společnosti, které je donekonečna předhazována kriminalizace writerů tvořících ve veřejném prostoru. Není daleko doba diskuzí o tom, jestli je pro graffiti vhodné vytvářet legály, jestli je to neznehodnotí a nesebere kouzlo. A po pár letech stejní lidé vystavují v nejprestižnějších galerijních prostorech. Podobně se stali graffiti obrazem doby. Kdo chce být mladý, alternativní a divoký, musí si nechat posprejovat kus svého baráku, obchodu či alespoň longboardu. Tato nekonzistentnost názorů je pro českou writerskou scénu typická.
A právě z této nekonzistentnosti plyne duchovní a obsahová prázdnota výjevů prezentovaných v GHMP. Nenabízejí nic, co by nebylo známé z ulice, nic, co by nebylo známé z reklam, a nic, čeho by nebyl plný internet. Vizuální jazyk writerů vystavujících v GHMP je akademicky nudný a je jen otázkou času, kdy se začne vyučovat na uměleckých školách a tím se definitivně kodifikuje jako jedna z uměleckých disciplín, která jde pilovat a známkovat. Je vůbec nějaký důvod chodit do galerie, když jsou ulice plné čerstvějšího, kvalitnějšího graffiti? Absolutně ne. Městem posedlí je bezpochyby nejhorším možným pomníkem, který si zdejší graffiti scéna mohla postavit a nejhorší výstavou zařazenou do jinak kvalitního programu GHMP. Bohužel i tato instituce ale plní poptávku po barevném, rádoby alternativním a hýbajícím se kýči, který sice potěší, ale jinak je jen na efekt a naprosto prázdný.

Žádné komentáře:

Okomentovat