„Naposledy
vás upozorňuju, jestli toho nenecháte, tak vás dám vyvézt! To
už je do nebe volající!“, křičela kustodka na skupinu očividně
uvolněných středoškoláků metajících po sobě polštáři.
Po prohlídce výstavy světového street-artu to byla, myslím,
odpovídající reakce.
Tuto
přehlídku graffiti a street-artu z České republiky i několika
zemí světa najdeme v Galerii hlavního města Prahy. Jejím
kurátorem je Radek Wohlmuth, který o vystavených dílech či
jejich autorech mluví jako o světové špičce. Já sama nejsem
odborník pohybující v graffiti scéně, ale co mohu z mého
pohledu návštěvníka říci, že se o žádný unikátní soubor
děl nejedná. Po formální stránce jsou díla nedotažená
(například graffiti převedené do trojrozměrného objektu
podobající se geometrické abstrakci, kterému šlo, předpokládám,
o čistotu formy, působí až žalostným dojmem), a to i tehdy,
byla-li jejich nedotaženost autorovým cílem. Svým obsahem mě
žádná z vystavených prací také nijak zvlášť neoslovila.
A to
nemluvím o prezentaci graffiti v prostorách galerií, která se
poprvé objevila již někdy v sedmdesátých letech a která
popírá základní princip street-artu. Ten vidím spíše jako
sociologický fenomén, kdy jedna „crew“, která má vlastní
pravidla a svůj počet writerů, se snaží předčit tu druhou. Čím
větší má počet svých zásahů ve veřejném prostoru, tím
získává větší moc, je silnější. „Tagování“ rajónu
přišlo do naší kultury v té chvíli, kdy lidé už nebyli
ochotni ztrácet své vlastní životy jako třeba ještě italští
mafiáni ve třicátých letech, a vyměnili zbraně za spreje.
Představení
jakýchkoli kontextů či problematických témat (jako je například
kriminalizace street-artu) se na výstavě také nedočkáme. V jedné
místnosti se sice promítá několik videí, ve kterých se ale
naprosto nesystematicky vyjadřují různé osobnosti z oboru
psychologie, writeři a výtvarníci (Jiří David, František
Skála), kteří ani nemají se street-artem nic společného. Dost
často se také jedná o pořady nevalné kvality. Jediné vystavené
texty doprovázejí sprejerské akce na videozáznamech. Jsou
psány slangem. Najdeme v nich „nabarvený mazec“, „binec“,
nebo že „se musel zdekovat“. Kurátorovi se v nich, myslím,
nepodařilo podtrhnout atmosféru street-artové komunity a v daném
kontextu působí tyto průvodky spíše směšně. Stejně jako
vyskládané krabice, na kterých si mohou návštěvníci
„zatagovat“. Nevím, jestli se galerie snažila napodobit
vydařenou instalaci výstavy Krištofa Kintery, či jestli to byl
kurátorův záměr, rozhodně to vyznělo spíše jako plocha na
čmárání na dětském hřišti.
Mluvit
o této výstavě jako o vrcholu sezóny v GHMP (jak napsal na
serveru České televize Josef Vomáčka v článku Městem
posedlí na důležitém vývojovém stupni) je podle mého
naprostý omyl. Možná z hlediska adolescentních školních výprav
i jiných, které zde budou hledat vzrušující zážitek z něčeho
zakázaného, něčeho, na co se dívá většinová společnost
spatra. To je ale doopravdy málo.
Žádné komentáře:
Okomentovat