V dnešním
světě globalizace a korporací, kdy propojení mezi jednotlivými
organizacemi všech možných druhů je ohromné, může být těžké,
možná až nemožné pro běžného člověka identifikovat latentní
spojení a vlivy, jejichž důsledky jsou často v rozporu
s morálním cítěním většinové společnosti. Tento
rostoucí trend na mezinárodní úrovni sice nemusí být vždy na
první pohled viditelný, ale většina lidí ho cítí
zprostředkovaně díky aférám a informacím unikajícím z tajných
sfér těchto systémů.
Na
problematiku nadnárodních korporací, jejichž mocenská agrese a
průmyslová mašinerie je umně skryta za maskou utilitárních
předmětů a reprezentativní reklamy, ve svém díle reaguje český
umělec vyrůstající v Americe Jan Jakub Kotík.
Narodil se
roku 1972 v Buffalu ve státě New York do umělecké rodiny
dirigenta a historičky umění Charoltty Kotíkové, rozené
Pocheové. Charlotta byla dcerou profesora Emanuela Pocheho a
Herberty Masarykové. Kotík byl tedy členem vysoce kulturní
rodiny, čímž byl bezesporu determinován i v New Yorku, kde
absolvoval La Guardia High School of Music and Art a pokračoval na
Cooper Union for the Advancement of Science and Art pod vedením
Hanse Haacka. V roce 2000 přesídlil zpět do Prahy, odkud
jeho rodiče v sedmdesátých letech emigrovali a od té doby
tvořil v Čechách. Účastnil se mnoha výstav a v roce
2007 se stal laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého, bohužel již
tohoto roku předčasně zemřel na rakovinu.
Kotík ke
kritice zakotvených společesnko- politických struktur a jejich
"všudypřítomné vyšší" moci využívá běžných
utilitárních materiálů, které jsou divákovi dobře známé ze
všedního života. Tím že tyto předměty uvádí do zdánlivě
absurdních souvislostí, posunuje jejich význam do jakési hlubší
výpovědní roviny, která je však jakémukoli pozorovateli celkem
snadno srozumitelná díky použitým prostředkům. Tato tendence
využívat předměty denní potřeby ke kritice společensko –
politické situace by nám mohla naznačovat inspirační zdroj
v americkém popartu.
Na výstavě
v galerii DOX lze vidět obrazy z toustových chlebů,
sedačky se zabudovanými raketovými hlavicemi, malé domácí
spotřebiče vyrobené z částí modelů válečných strojů,
lištové kresby skrývající ve svých útrobách pravdu, domácí
spotřebiče polepené nápisy typickými pro bojové stroje a další.
Všechna tato díla vesměs reagují na jeden obecný problém
využívající pokaždé jinou rétoriku.
Jedna
z prací zpodobňuje hlavu bývalého amerického prezidenta
Ronalda Reagana, vytvořenou z elektrického drátu napojeného
na toustovač od korporace General Electric. Toustovač může být
zapnut divákem a začne napájet drát, který se rozžhaví a
rozzáří tak Reaganův portrét s blyštivým úsměvem. Dílo
naráží na konkrétní situaci Ronalda Reagana, který
v padesátých letech působil jako moderátor, umělecký
poradce, herec a producent v show General Electric
Theatre, jejímž byl i spoluvlastníkem. Zároveň byl hlavním
řečníkem společnosti a jezdil po jednotlivých továrnách, kde
svým vytříbeným projevem vytvářel dojem lidského zacházení.
Z tohoto projektu byl však v roce 1962 propuštěn a také
show ve své nejpopulárnější podobě zanikla.
Reaganův
adoptivní syn Michael Reagan se domnívá, že GE rozvázala
s Reaganem smluvní poměr pod tlakem Roberta F. Kennedyho –
hlavy nejvyššího státního soudu zabývajícího se veřejnými
aférami. Díky ztrátě těchto závazků se Reagan mohl věnovat
jiným aktivitám, zejména začal působit politicky. Vyhranil se
proti komunistům a samotné vládě. Pojal vlastní myšlenku menší
vlády, kde by se snížila byrokracie, plýtvání penězi na
nedůležité věci a organizátorský vliv vlády na životy
samotných občanů. Tato jeho myšlenková tendence spolu se skvělým
verbálním projevem vyvrcholila v jeho slavné řeči z roku
1964 nazvané "A Time for Choosing", označovaná také jen
jako The speech. Tento Reaganův půlhodinový projev provedený
v rámci předvolební prezidentské kampaně Barryho Goldwatera
mu otevřel dokořán dveře politického světa tak, že se za
poměrně krátkou dobu stal guvernérem Kalifornie.
Všechny
tyto informace naznačují, že Reagan právě díky vystoupení z GE
mohl nastoupit svou politickou kariéru a dosáhnout tak nejvyšší
mety, tedy stát se o osmnáct let později nejstarším zvoleným
americkým prezidentem. Tato skutečnost však může otevřít
polemiku nad tím, jak Kotík vnímal své dílo. Jestli ho chápal
jako ztvárnění obecných fakt, nebo jestli se snažil proniknou do
hlubin dané problematiky, která je sama o sobě nad míru
komplikovaná, jak můžeme vidět na Reaganově příkladu. Podle
interpretace u vystaveného díla Původ druhů, byla právě energie
z korporace GE to, co nejvíce rozzářilo Reaganovu hvězdu.
Paradoxně z výše uvedených informací lze soudit pravý
opak, a tak zde můžeme sledovat značný interpretační rozpor,
který možná klade nové otázky nad tímto na první pohled
srozumitelným dílem jako celkem.
Žádné komentáře:
Okomentovat