Za devatero
kolejemi a trochu z očí široké veřejnosti, ale přeci v
Mezinárodním centru současného umění v Meetfactory, probíhá
výstava zaštítěná ikonickou osobností ruského kurátora a
výtvarného kritika Andreje Jerofejeva. Jeho dosavadní
působení na moskevské scéně má leccos společného s umělci,
které na výstavě představuje, a sice je značně podvratné.
To, že byla
výstava pojmenována „Pussy Riot a ruská tradice uměleckého
vzdoru“ přičítám na vrub jejímu putovnímu charakteru. Tímto
způsobem se jistě otevírá širokému publiku. Ovšem divák,
který by očekával retrospektivu informující o tradicích, by
odcházel trochu zklamán zjištěním, že výstava prezentuje umění
v podstatě současné, počínaje 90.léty 20.století. K dění 70.
a 80. let se vrací rozměrným diagramem, jehož prostřednictvím
je možné si udělat rámcovou představu o kořenech „umění
vzdoru“ v Rusku. Návštěvník je hned zpočátku konfrontován s
nejaktuálnějším politicko- uměleckým děním, a to formou
komiksového vyprávění, které se táhne velkou částí
první místnosti. Trochu si vykroutit krk neuškodí, lepší
orientace v politické situaci otevře divákovi další možnosti
čtení uměleckých děl.
Vystoupení Pussy
Riot v moskevském chrámu Krista Spasitele, od kterého uplynul
21.února jeden rok, a jehož záznam je na výstavě promítán,
nezastiňuje ostatní vystavené práce. Ty v Meetfactory představují
hlavně skupiny Sinije nosy (Modré nosy), PG, Vojna. Záznam
vystoupení je s nimi úzce provázán nejen společným protistátním
a proticírkevním aktivismem, ale i určitou punkovou estetikou.
Tato úmyslná
neestetičnost se ale ukazuje jako nedostačující při hodnocení
rozmanitých prostředků uměleckého vyjádření. Ty jsou často
co nejlevnější, recyklují
jazyk vizuálně vulgarizované reklamy a brakových filmů
s jejich lascivností a neodbytnou vlezlostí. Svou ironií a
angažovaností, která jde za hranice Ruska a je čitelná v daleko
širším kontextu světové politiky, si zajišťují přímou účast
ze strany diváka.
Je to častá
přítomnost masek, či zamaskování aktérů videí nebo foto
dokumentací, která umožňuje onu podvratně karnevalovou záměnu
rolí. Ať už je to Putin, kdo se vozí po Kirillovi, Britská
královna nebo Harry Potter, všichni jsou jen maskou, která mění
svého nositele. Stejně tak Pussy Riot skrývají tváře pod
barevnými kuklami, ne snad proto aby se vyhnuly dopadení, ale aby
se staly jen určitými projekčními plátny kohokoliv, kdo se chce
s jejich jednáním ztotožnit.
Rituální
charakter řady vystoupení podtrhuje bezprostřednost, s níž se má
divák konfrontovat a v duchu performance se z pasivního
přihlížejícího stát aktivním účinkujícím. V takovém
případě mluvíme ale o přímém účastníkovi akcí, o nichž je
návštěvník výstavy jen druhotně informován ve formě
videozáznamu, fotografie nebo instalace. Není již vystaven
primárnímu šoku z překročení hranice každodennosti ani
vystaven pochybám, zda to s čím se setkává je umění.
Na rozdíl od
přímých účastníků akcí, jejichž přítomnost dané situace
vytvářela a ideálně umožňovala dosáhnout transformace skrze
prožitek, si my prohlížíme jen záznam. Je jím třeba kontejner
přeplněný transparenty s politickými tvářemi, který
představuje výsledek lednového Pochodu proti padouchům,
inscenovaný umělcem Vikentijem Nilinem, který v něm mohl
realizovat své znalosti oboru Organizátora masové podívané, jež
vystudoval v Moskvě. A tak Moranu hází do potoka ten, kdo by měl
podle všeho stát na její straně.
A tato masopustní
hravost jakoby ukazovala cestu vzdoru vůči nespravedlivosti a
nesvobodě. Smích je tak jedinou protiváhou strachu. Ale jak říká
Andrej Jerofejev v rozhovoru pro časopis A2, v Rusku se dnes nikdo
nesměje. My můžeme alespoň prostřednictvím výstavy docenit
odvahu a schopnost ruských umělců se s nadsázkou vysmát strachu
do ksichtu.
Tereza Hrušková
Tereza Hrušková
Žádné komentáře:
Okomentovat