Fotografie
s názvem Sv. Šebastián od
Alexandera Kosolapova z roku 1980 mne uvedla do galerie
v MeetFactory, jež hostí putovní výstavu materiálů, které se váží
k situaci v Rusku za poslední dva roky. Je přehlídkou výstižných
manipulací s portréty státníků SSSR a později Ruska, záběrů
z demonstrací za svobodu, hry, během níž si vyzkoušíte roli imigranta do
Ruska či komiksu o průběhu demonstrací proti zfalšovaným prezidentským volbám,
kvůli kterým byl Putin po dvou funkčních období prezidenta a jednoho premiéra
opět zvolen prezidentem. Stojí tak již od roku 2000 v čele Ruska a jeho
pozice je neotřesitelná.
Tato politická
situace vyprovokovala skupinu jménem Pussy Riot k vystoupení
v kostele Krista Spasitele. Teď jsou kvůli zpěvu písně Bohorodičko, vyžeň Putina stíhány za
urážku Boha. Je tím Bohem míněna Bohorodička a nebo Putin? Obvinění je
připodobňováno ke svaté inkvizici. Případ je okořeněn pikantními kontroverzemi a
hýbe již několik měsíců společností nejen v Rusku. Až by se chtělo říci, že už
je to staré a nikoho to nezajímá.
Tři místnosti
galerie jsou obsazeny třiceti jedna umělci a skupinami a v celek propojeny
kurátorem Andrejem Jerofejevem. Výstavu zahajuje komiks, jehož nainstalování je
pro osoby s nedokonalostí zraku přijímáno s rozpaky. Od země až ke
stropu je seřazeno několik kreseb s komentáři o průběhu demonstrací. Je
zde cítit prvotní nadšení demonstrantů, procesy, zatýkání, mlácení, rozkoly
mezi demonstranty a samotné boje mezi nimi – mezi pravičáky, levičáky a
liberály, kteří se všichni shodně staví proti Putinovi, ale zároveň soupeří i
mezi sebou. Místnost dotváří další série malovaného příběhu, tentokrát již
v řadě a v úrovni očí, různé záběry na demonstranty a demonstrace a
koncept doplňuje plechový kontejner nacpaný až po okraje transparenty.
Nejzajímavější v celé místnosti je migrant labor board game s názvem Russia, Land of Oportunity. Kdyby
kohokoliv napadlo odstěhovat se do Ruska, v této hře si může vyzkoušet,
jakým byrokratickým peklem si každý migrant musí projít. Tato obžaloba
zrůdnosti hranic je pro návštěvníka možností, jak si užít státní byrokracii
v Rusku. Hru nechápu nejen jako aplikovatelnou na Rusko, ale i na jiné
státy včetně ČR. Jejím hraním se lze předpřipravit i na situaci, do které se
dostává imigrant v Čechách.
Skupina Válka se
prezentuje záznamem akce, kdy před zdvižením mostu na podobném principu jako
Tower Bridge nakreslí na vozovku obří penis. Ten se pak po zdvižení celého dílu
mostu napřímí a udiví svou monumentalitou. Svým názvem Čůrák zajatý KGB představuje mnohovýznamovou narážku. Proslavili se
také performance, při níž se jeden člen skupiny oblékl do roucha pravoslavného
kněze a na hlavu si posadil čepici příslušníka policie. Takto si naplnil
v supermarketu nákupní košík a zaměstnanci ho nechali odejít bez placení.
Tato akce však na výstavě popsána není.
Další části
místnosti představují kritiku manipulací v technickém obrazu. Členové
skupiny Modré nosy postupně na videu předvádí živé obrazy se změněnými obličeji
– vytvářejí něco, co by u nás bylo považováno za běžný projev fotokoláže
používané v médiích. Stejná skupina vystavuje i dvojici fotografií pozadí,
na které se zprvu nelíbají a později líbají nakreslené obličeje představitele
pravoslavné církve a Putina.
Dokumentační
výstava rozviřuje otazníky okolo názoru diváka na politickou situaci a přístupu
k protestu. Estetika umělecko-politického aktivismu zde není podrobena
kritice. Měřítkem je vypovídající hodnota a nosnost sdělení. Z tohoto
pohledu oceňuji nejvíce Russia, Land of
Oportunity, z pohledu zaktivizování mas má rozhodně navrch Punková modlitba Pussy Riot, jejíž hudba
dotváří zvukové pozadí celé akce. Existují však i umělci, kteří experimentují
s dokumentárními materiály a dávají jim i jinou či komplexnější estetickou
hodnotu? Na to výstava odpověď nedává.
(c) Petr Hošek
Žádné komentáře:
Okomentovat