pondělí 11. března 2013

Pussy Riot a ruská tradice uměleckého vzdoru



Fotografie s názvem Sv. Šebastián od Alexandera Kosolapova z roku 1980 mne uvedla do galerie v MeetFactory, jež hostí putovní výstavu materiálů, které se váží k situaci v Rusku za poslední dva roky. Je přehlídkou výstižných manipulací s portréty státníků SSSR a později Ruska, záběrů z demonstrací za svobodu, hry, během níž si vyzkoušíte roli imigranta do Ruska či komiksu o průběhu demonstrací proti zfalšovaným prezidentským volbám, kvůli kterým byl Putin po dvou funkčních období prezidenta a jednoho premiéra opět zvolen prezidentem. Stojí tak již od roku 2000 v čele Ruska a jeho pozice je neotřesitelná.
Tato politická situace vyprovokovala skupinu jménem Pussy Riot k vystoupení v kostele Krista Spasitele. Teď jsou kvůli zpěvu písně Bohorodičko, vyžeň Putina stíhány za urážku Boha. Je tím Bohem míněna Bohorodička a nebo Putin? Obvinění je připodobňováno ke svaté inkvizici. Případ je okořeněn pikantními kontroverzemi a hýbe již několik měsíců společností nejen v Rusku. Až by se chtělo říci, že už je to staré a nikoho to nezajímá.
Tři místnosti galerie jsou obsazeny třiceti jedna umělci a skupinami a v celek propojeny kurátorem Andrejem Jerofejevem. Výstavu zahajuje komiks, jehož nainstalování je pro osoby s nedokonalostí zraku přijímáno s rozpaky. Od země až ke stropu je seřazeno několik kreseb s komentáři o průběhu demonstrací. Je zde cítit prvotní nadšení demonstrantů, procesy, zatýkání, mlácení, rozkoly mezi demonstranty a samotné boje mezi nimi – mezi pravičáky, levičáky a liberály, kteří se všichni shodně staví proti Putinovi, ale zároveň soupeří i mezi sebou. Místnost dotváří další série malovaného příběhu, tentokrát již v řadě a v úrovni očí, různé záběry na demonstranty a demonstrace a koncept doplňuje plechový kontejner nacpaný až po okraje transparenty. Nejzajímavější v celé místnosti je migrant labor board game s názvem Russia, Land of Oportunity. Kdyby kohokoliv napadlo odstěhovat se do Ruska, v této hře si může vyzkoušet, jakým byrokratickým peklem si každý migrant musí projít. Tato obžaloba zrůdnosti hranic je pro návštěvníka možností, jak si užít státní byrokracii v Rusku. Hru nechápu nejen jako aplikovatelnou na Rusko, ale i na jiné státy včetně ČR. Jejím hraním se lze předpřipravit i na situaci, do které se dostává imigrant v Čechách.
Skupina Válka se prezentuje záznamem akce, kdy před zdvižením mostu na podobném principu jako Tower Bridge nakreslí na vozovku obří penis. Ten se pak po zdvižení celého dílu mostu napřímí a udiví svou monumentalitou. Svým názvem Čůrák zajatý KGB představuje mnohovýznamovou narážku. Proslavili se také performance, při níž se jeden člen skupiny oblékl do roucha pravoslavného kněze a na hlavu si posadil čepici příslušníka policie. Takto si naplnil v supermarketu nákupní košík a zaměstnanci ho nechali odejít bez placení. Tato akce však na výstavě popsána není.
Další části místnosti představují kritiku manipulací v technickém obrazu. Členové skupiny Modré nosy postupně na videu předvádí živé obrazy se změněnými obličeji – vytvářejí něco, co by u nás bylo považováno za běžný projev fotokoláže používané v médiích. Stejná skupina vystavuje i dvojici fotografií pozadí, na které se zprvu nelíbají a později líbají nakreslené obličeje představitele pravoslavné církve a Putina.
Dokumentační výstava rozviřuje otazníky okolo názoru diváka na politickou situaci a přístupu k protestu. Estetika umělecko-politického aktivismu zde není podrobena kritice. Měřítkem je vypovídající hodnota a nosnost sdělení. Z tohoto pohledu oceňuji nejvíce Russia, Land of Oportunity, z pohledu zaktivizování mas má rozhodně navrch Punková modlitba Pussy Riot, jejíž hudba dotváří zvukové pozadí celé akce. Existují však i umělci, kteří experimentují s dokumentárními materiály a dávají jim i jinou či komplexnější estetickou hodnotu? Na to výstava odpověď nedává.

(c) Petr Hošek


Žádné komentáře:

Okomentovat