Před
návštěvou Meetfactory, která právě představuje výstavu Pussy
Riot a ruská tradice uměleckého vzdoru, jsem se třásla
očekáváním. Velká výstava současného ruského umění, která
dále poputuje jako mezinárodní projekt do dalších evropských
metropolí, no konečně. Navíc ji kurátorsky zaštítil Andrej
Jerofejev, bývalý kurátor sbírky současného umění v
Treťjakovské galerii, jenž se dostal do všeobecného povědomí
svou výstavou Zakázané umění v roce 2007, za níž byl
účelově souzen z podněcování k nenávisti podle v Rusku
nechvalně známého paragrafu
dvě stě osmdesát dva. Otevření výstavy provázely velké ohlasy
v médiích i na sociálních sítích, což se Meetfactory
nepopíratelně vyplatilo, protože počet návštěvníků jí
výrazně stoupl. Otázkou je, jestli se to celé nepodobá mediální
bublině, jakou jsme zažili loni na jaře kolem Pussy Riot, po
jejichž odsouzení si na ně jen málokdo vzpomene.
Na
výstavě se představuje ruské politicky angažované umění z
posledních dvaceti let. Jedná se především o fotografické
záznamy a videa z různých performancí. Hned na začátku se nás
snaží uvézt do velmi složité ruské politické situace dva
komiksy zachycující vývoj loňských opozičních protestů a
ruskou alternativní uměleckou scénu. Je to sice dobrý pokus o
přiblížení této poblematiky, ale pro pochopení dalších děl
naprosto nedostačující.
Divák
se tu například setká s podobiznou Vladimira Putina, u níž
si může přečíst, že jde o inscenovanou fotografii od
Vladimira Mamyševa. Mamyšev-Monroe je umělec, jehož hlavní
uměleckou strategiií, je převtělování, braní na sebe role
někoho jiného. Jedná se většinou o známé mediální ikony,
symboly moci či historické postavy (v roce 1995 šokoval Moskvu
billboardy se svými chameoloními změnami od Krista až po
Marilyn). Zkoumá v nich otázku prezentace a významů, které
do nich svým vnímáním vnášíme. Pro pochopení jeho inkarnace v
samolibého, znuděného a uhlazeně vypadajícího Putina, je tento
kontext naprosto zásadní.
Stejně
tak zde vidíme fotografii nahého muže v rukavicích na zasněžené
ulici. Jedná se o perfomanci z roku 1995, kdy umělec Alexandr
Breněr přišel na Rudé náměstí vyzvat Borise Jelcina na pěstní
souboj. Výstava sama nám ale nedává žádný klíč k odhalení
tohoto pozadí. Na druhou stranu působí skoro až didakticky
se svým malovaným schématem historického vývoje ruského umění.
Zkrátka jsou zde vystaveny nejznámější projekty a akce
posledních let, které nejsou nijak nově interpretovány či
kontextualizovány. Diváku, který je zná, nic nového neřeknou
(také proto, že jde většinou o videa či fotografie tisklé z
internetu, takže člověka neobohatí bezprostřední setkání
s nimi) a neznalého člověka jejich neukotvenost spíše
odradí.
Co
mi ale na této výstavě přišlo nosné, je otázka hranice či
pronikání umění do politiky a naopak estetizace politických
prostředků a moci, která je dnes u nás velmi aktuální.
Diskutovaným se v širší společnosti stal hlavně případ Romana
Smetany a právě proběhlá prezidentská kampaň. Kromě vyjádření
umělce Jiřího Davida (hnaného pravděpodobně svou antipatií k
Davidu Černému) o Schwarzenbergově kampani jako znamení, že
žijeme v poppolitickém kýči, zmíním Milenu Bartlovou s jejími
komentáři k estetickým strategiím politické scény.
Ve
srovnání s ruským uměním se ale zdá, že většina českého
politicky angažovaného umění je okrajovou, neprůbojnou
záležitostí, a veřejností je tak také přijímána. To o Rusku
říct nelze. Politické umění zde má dlouhou tradici, táhnoucí
se již od peredvižniků devatenáctého století, kteří cestovali
se svými obrazy po ruském venkově a vzdělávali tak, či
uvědomovali obyvatelstvo. Také avantgarda dvacátých a třicátých
let byla velmi politizující, kdy se například k výročí
revoluce vyzdobovala celá náměstí v konstruktivistickém duchu,
či se inscenovala nesmírná množství dobytí Zimního paláce. V
době normalizace bylo politické umění naopak spojeno s
konceptuálními projevy skupin jako Kolektivní činy nebo
Muchomůrky, které se pohybovaly v uzavřených skupinách nezávisle
na státní moci. To na nich velmi kritizovala umělecká scéna
devadesátých let a začla se na hranicích trestné
činnosti konfrontovat se státní mocí.
Z
tohoto myšlenkového podhoubí stále čerpají dnes nám známé
umělecké skupiny Vojna a Pussy Riot. Jejich gesta jsou velmi
radikální. Jsou spojeny s kritikou současného systému, velkého
kolosu a mašinérie, jehož kritika není asi ani nijak jiná možná.
Jak řekl Tomáš Glanc: „Když v Rusku někomu namalujete tykadla,
tak si toho nikdo nevšimne.“ Z našeho pohledu nám některé akce
můžou připadat jen takovou absurdní hrou na hranicích etiky
(jako například projekt Olega Kulika – živý porod v galerii
jako estetický akt, který byl nakonec úřady zakázán), v ruském
prostředí jsou ale opodstatněné.
Nechtěla
bych ale vše svádět jen na podmínky politických režimů. V
Rusku na rozdíl od České republiky je politické umění
skrze svou dlouhou tradici přijímáno v rámci uměleckých kruhů jako naprosto legitimní. To se myslím o české umělecké
scéně a hlavně veřejnosti říci nedá. Možná jsme stále
zatíženi Chalupeckého vizí umění spojeného s transcendencí, a
když ne s transcendencí, tak alespoň s nějakým smysluplným
konceptuálním pojetím. Politicky angažované umění bereme jako
něco podřadného, něco, co by navíc mohlo ještě obsahovat zájmy
či politický názor nějaké skupiny. Možná také proto, máme s jeho zařazením takový problém.
Doufám,
že většině návštěvníků výstava poskytla prostor
pro úvahy či reflexi nějakého obecnějšího tématu, protože
samotná instalace za vidění nestála. Snad tím Andrej
Jerofejev neposkytl ruskému umění medvědí službu.
Žádné komentáře:
Okomentovat