Výstava v pražské Meet Factory měla být věnována
reprezentativnímu přehledu ruského angažovaného umění za posledních 40 let.
Slibovala to už jen osoba jejího kurátora, Andreje Jerofejeva – respektovaného
bývalého ředitele oddělení pro současné umění Treťjakovského galerie
v Moskvě, kurátora a kritika. Ve většině vytyčených cílů však expozice
selhává.
Nejen, že je 40 let ruského angažovaného umění shrnuto
jednou časovou osou, která představuje spíše osobní výpověď jejího autora, než
čímkoliv s obecnou výpovědní hodnotou. Na to je zcela prosta jakýchkoliv
vysvětlivek, dobových kontextů a vztahů. Tato absence je charakteristická pro
celou výstavu. Návštěvník je odkázán jen na minimalistické cedulky u
jednotlivých exponátů, které jsou však tvorbou posledních dvaceti let, nikoliv
slibovaných čtyřiceti. Tato absence kontextu činí vystavená díla značně
nečitelná a ubírá tak na jejich vážnosti a dopadu.
Výběr Andreje Jerofejeva je opravdu reprezentativní a
zastupuje hlavní figury a skupiny na ruské politicky angažované scéně. Nechybí
proto Vojna, Modré nosy nebo Boris Orlov. Problematické je omezení prostoru,
kdy tvorbu každého z autorů reprezentuje jeden výtvor. Takto zkratkovitý
pohled zkrátka nemůže být brán jako reprezentativní a dostatečně ilustrativní.
Nehledě na selekci vystavených děl, které spolu nijak nekomunikují ani netvoří
pomyslné vrcholy a nejoceňovanější díla svých autorů. Opět chybí jakákoliv
pomoc objasňující selekci představených výtvorů. Problematický je také poměr
těchto děl k počtu artefaktů týkajících se Pussy Riot.
Těm je totiž věnována drtivá většina výstavního prostoru.
Z jejich vlastní tvorby jsou k vidění dvě videa zachycující jejich
hudební akce, jedním z nich je záznam modlitby, za kterou byly odsouzeny.
Ostatní artefakty se k Pussy Riot jen hlásí, ať už jde o fanouškovskou tvorbu,
podivný obraz s houbičkami či pop kulturní přejímání vizuální stránky
Pussy Riot a jeho aplikaci na další známé objekty. Část o Pussy Riot spíše
poukazuje na senzacechtivost, povrchnost a nerozhodnost, jak vlastně tuto
skupinu uchopit. Vystavené artefakty ji řadí jednoznačně do pop kulturní sféry.
Kvalita vystavených artefaktů odpovídá kvalitě jakékoliv privátní neškolené
tvorby fanoušků svým idolům. Zde je bohužel konfrontována s velmi jasně
vyhraněnou tvorbou angažovaných umělců a v takto přímém porovnání zkrátka
neobstojí ani po vizuální, ani po obsahové stránce.
Výstava Pussy Riot a tradice ruského vzdoru je velmi plochou
sondou do této zajímavé a svébytné scény. Natolik však postrádá, byť minimální,
teoretické ukotvení v kontextu, že je takřka nečitelnou výstavou kuriozit,
které zaujmou samy o sobě, nebo je lze prostě minout. A to je škoda na tak
ambiciózní projekt zaštítěný a kurátorovaný tak velkou autoritou jakou je Andrej
Jerofev.
Žádné komentáře:
Okomentovat